سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۱۷

اخبار

30 فروردین گرامیداشت روز آزمایشگاه، روز پاسداشت از انسان‌های متعالی

علوم آزمایشگاهی نقش اساسی در تشخیص بیماری‌ها، تضمین کیفیت، درمان، تحقیق و توسعه در دارند و فعالیتی که متخصصین این امر انجام می‌دهند.
به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت استان مرکزی و لرستان، به مناسبت گرامیداشت روز آزمایشگاه مطلبی در ادامه با هم می خوانیم:

 

علت نامگذاری روز علوم آزمایشگاهی

سی‌ام فروردین هر سال مصادف با روز علوم آزمایشگاهی می باشد و علت نامگذاری این روز از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تقدیر از مقام شامخ حکیم احمد گرگانی (جرجانی)، طبیب و پزشک حاذق و برجسته قرون پنج و شش هجری ملقب به «حکیم جرجانی» است. ایشان آزمایشگر، پژوهنده، پزشک نابغه و تیزهوشی است که پزشکی تنها یکی از دانش‌های او بود.

اهمیت علوم آزمایشگاهی

هدف از این گرامیداشت که سالانه برای فعالیت تخصصی علوم آزمایشگاهی در نظر گرفته شده، آگاهی از فعالیتی است که متخصصین این امر برای ارائه مراقبت‌های بهداشتی انجام می‌دهند. پزشکان علوم آزمایشگاهی نقش اساسی در تشخیص بیماری‌ها، تضمین کیفیت، درمان، تحقیق و توسعه در علوم پزشکی مدرن دارند.

آشنایی با فعالیت متخصصین علوم آزمایشگاهی

فعالیتی که متخصصین این امر انجام می‌دهند، رابطه مستقیمی با حیات هر فرد دارد. در واقع با نتایجی که از بررسی و تحقیق متخصصین به دست می‌آید، تشخیص و درمان‌های موثری انجام می‌گیرد.

به‌طور کلی فعالیت آنها در رابطه با تجزیه و تحلیل انواع نمونه‌های بیولوژیکی است. آنها موظف هستند، آزمایشات علمی را روی نمونه‌های مشخص انجام داده و گزارش نتایج را به پزشکان انتقال دهند. کارکنان آزمایشگاه با استفاده از تجهیزات پیشرفته‌ای مانند میکروسکوپ، آزمایشات پیچیده‌ای را بر نمونه‌های بیماران انجام می‌دهند.

اطلاعات و داده‌هایی که به دست می‌آورند، نقش بسیار مهمی در شناسایی و درمان بسیاری از بیماری‌ها از قبیل سرطان، بیماری قلبی، دیابت، ویروس کرونا ودارد. حدود۶۰تا۷۰درصد از تشخیص ودرمان‌هایی که برای بیماران در نظر گرفته می‌شود، بر اساس نتایج آزمایشاتی است که متخصصین علوم آزمایشگاهی به پزشکان انتقال می‌دهند. در نهایت نقش بسیار مهمی را جهت تشخیص و درمان هر یک از افراد دارند.

وظایف متخصصین علوم آزمایشگاهی

متخصصین این زمینه وظایف متنوعی در آزمایشگاه دارند. علاوه بر این، زمانی که اطلاعات را به پزشکان ارائه می‌دهند آنها در صورت لزوم نظارت بر اثر بخشی درمان را خواهند داشت. در حقیقت همکاری نزدیکی با پزشکان در صورت لزوم دارند. وظایفی که در آزمایشگاه بر عهده دارند:

  • بررسی، تجزیه و تحلیل خون، مایعات بدن، بافت و سلول‌ها
  • انتقال نتایج آزمایش به پزشکان
  • استفاده از میکروسکوپ، شمارنده سلول و سایر تجهیزات با دقت بالا
  • شمارش سلولی به دنبال سلول‌های غیر طبیعی برای کمک به تشخیص کم‌خونی و سرطان خون
  • برنامه‌های تضمین کیفیت برای اطمینان از صحت نتایج آزمون به دست آمده


۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ۱۱:۴۷
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت استان مرکزی و لرستان |
تعداد بازدید : ۶۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید