سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۱:۵۵

اخبار

بررسی و شناخت بیماری‌ها و تمرکز بر راه‌های درمانی به مناسبت روز جهانی بهداشت

روز جهانی بهداشت، فرصتی را ایجاد می‌کند تا توجه جهان به موضوع بهداشت جهانی جلب شده و آگاهی عمومی از طریق کمپین‌های مختلف افزایش یابد.

به گزارش روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت استان مرکزی و لرستان، 18 فروردین روز جهانی بهداشت است که به مناسبت این روز در ادامه مطلبی را می خوانیم.

از دیرباز تاکنون، بشر همواره در تلاش بوده است عمری طولانی داشته باشد. انسان‌ها در گذر زمان متوجه این مسئله شدند که طول عمر زیاد، نیازمند توجه کافی به سلامت جسم و روان است. اما تجربه ثابت کرده است که همواره عوامل متعددی وجود دارند که انسان را در معرض ابتلا به بیماری‌های گوناگونی قرار می‌دهند و سلامت او را به خطر میندازند.

هدف از برگزاری روز جهانی بهداشت، بررسی و شناخت بیماری‌ها و تمرکز بر راه‌های درمانی است.

با توجه به اهمیت بسیار بالای این موضوع در سطح جهانی، قصد داریم در این مطلب به بررسی تاریخچه و اهداف روز بهداشت جهانی بپردازیم. ضمن آن نیز مروری بر این روز در سال‌های اخیر خواهیم داشت. پس در ادامه با ما همراه باشید.

مروری بر تاریخچه روز جهانی بهداشت

در سال ۱۹۴۵میلادی، گروهی از افراد سرشناس و به نام در سانفرانسیسکو گرد هم آمدند. این افراد معتقد بودند که در آن سال‌ها همکاری کافی بین کشورها برای کنترل شیوع بیماری‌های خطرناک در سراسر جهان وجود نداشته است. از همین رو برای ایجاد یک سازمان و نظارت بر سلامت جهانی برنامه ریزی کردند.

در سال ۱۹۴۶ میلادی، این تصمیم اجرایی شد و سازمان بهداشت جهانی که با نام اختصاری WHO شناخته می‌شود، تاسیس گردید.

در سال ۱۹۴۷میلادی، اولین سرویس جهانی ردیابی بیماری توسط این سازمان ایجاد شد که اطلاعات را از طریق تلکس برای دیگر کشورها ارسال می‌کرد.

در ۷ آوریل ۱۹۴۸ میلادی، قانون اساسی WHO به اجرا در آمد. از آن زمان به بعد، این تاریخ هرسالهبهعنوانروزجهانیبهداشتبرگزارمی‌شود. بهدنبال دستورالعمل‌های تعیین شده توسط کشورهای عضو، سازمان بهداشت جهانی دو دهه اول خود را با تمرکز قوی بر مبارزات گسترده علیه سل، مالاریا، سیفلیس، آبله و جذام آغاز نمود.

هر ساله در ۷ آوریل که مصادف با ۱۸ فروردین ماه است، سازمان بهداشت جهانی موضوع خاصی را در دنیای سلامتی و پزشکی برجسته کند. از سلامت جسمی گرفته تا سلامت روانی و عاطفی. این روز فرصتی را ایجاد می‌کند تا توجه جهان به موضوع بهداشت جهانی جلب شده و آگاهی عمومی از طریق کمپین‌های مختلف افزایش یابد. به منظور تاکید بر موضوعات مرتبط در حوزه‌ی سلامت بشر، هر ساله شعار و موضوعی برای این روز انتخاب می‌شود و بدین وسیله برای تمام افراد جهان فرصتی ایجاد می‌گردد تا در فعالیت‌هایی که باعث بهبود سلامت همگانی می‌شود، مشارکت داشته باشند.

چرا روز جهانی بهداشت مهم است؟

روز جهانی بهداشت فرصتی مغتنم است تا وزرای بهداشت کشورهای مختلف در جهت گسترش و بهبود پوشش همگانی سلامت عمل کرده و اقدامات صورت گرفته‌ را به اطلاع عموم برسانند. در واقع، این روز الهام بخش اقدامات در مقیاس جهانی است. روز بهداشت جهانی یکی از هشت کمپین رسمی جهانی بهداشت است

روز جهانی بهداشت همچنین می‌تواند روز مهمی برای تأمل در مورد سلامتی خودتان باشد

سنت های روز جهانی بهداشت

از زمان آغاز به کار، مسائل بهداشتی و دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی به شدت توسط مردم در سراسر جهان در روز جهانی بهداشت مورد توجه قرار گرفته است. سازمان جهانی بهداشت هر سال موضوع متفاوتی را برای این روز در نظر می گیرد که در مدارس، سمینارها، کارگاه ها و انجمن‌های گفتگو برجسته می‌شوداین روز به ما یادآوری می‌کند که برای سلامتی خود سپاسگزار باشیم و بهتر از خود مراقبت کنیم.فعالیت‌های خارج از منزل مانند پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری و همچنین مسابقات خیریه و جمع‌آوری کمک‌های مالی سازماندهی شده، از جمله فعالیت‌هایی هستند که به مناسبت روز جهانی بهداشت در کشورهای جهان انجام می‌شوند.امروزه به دلیل سبک زندگی پر استرس ما، سلامت روان موضوعی بسیار مهم است که اغلب نادیده گرفته می‌شود. یکی از سنت‌های روز جهانی بهداشت، توجه به سلامت روان است.

هدف از برگزاری روز جهانی بهداشت چیست؟

روز جهانی بهداشت، فرصتی را ایجاد می‌کند تا توجه جهان به موضوع بهداشت جهانی جلب شده و آگاهی عمومی از طریق کمپین‌های مختلف افزایش یابد. این روز فرصتی مغتنم است تا وزرای بهداشت کشورهای مختلف در جهت گسترش و بهبود پوشش همگانی سلامت عمل کرده و اقدامات صورت گرفته‌ی را به اطلاع عموم برسانند.

 

۱۸ فروردین ۱۴۰۳ ۰۸:۱۶
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت استان مرکزی و لرستان |
تعداد بازدید : ۵۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید