سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۳:۳۵

اخبار

اهمیت و ضرورت مقابله با خشونت و افراط‌گری

اختصاص یک روز برای برجسته نمودن این مفهوم باعث خواهد شد تا خون‌هایی که ناعادلانه در جهان ریخته می‌شوند، پایمال نگشته و جهانیان با اراده بتوانند با خشونت‌های موجود مقابله نمایند.

به مناسبت روز جهانی عاری از خشونت در ادامه مطلبی باهم می خوانیم

دلیل پیشنهاد این تاریخ برای این مناسبت، سالگرد قطع‌نامه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در این تاریخ می‌باشد.“اختصاص یک روز برای برجسته نمودن این مفهوم باعث خواهد شد تا خون‌هایی که ناعادلانه در جهان ریخته می‌شوند، پایمال نگشته و جهانیان با اراده بتوانند با خشونت‌های موجود مقابله نمایند؛ همچنین کشورهایی که به‌نوعی از گروه‌های تروریستی حمایت نموده‌اند، باید زین پس کمک‌های مستقیم و غیرمستقیم خود را متوقف نمایند.

شناخت ریشه‌های افراط‌گری

شناخت ریشه‌های افراط‌گری همیشه حائز اهمیت است زیرا برای شناسایی و حذف تروریسم و افراط‌گرایی باید دلایل، عوامل بیرونی و درونی باید درون‌مایه‌های سیساسی، اجتماعی، اقتصادی و ایدئولوژیک شناسایی گردد. این پدیده، متاسفانه آرامش و آسایش جهانیان را مورد هدف قرار داده و باعث مرگ و آوارگی میلیون‌ها انسان بی‌گناه در دنیا گردیده است.

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب، طی دو نامه به جوانان اروپا بیان نمود که خطری که امروزه بشریت را تهدید می‌نماید، بازگشتن به دوران جاهلیت است.

جاهلیت متاسفانه حرکتی است که انسان را از وادی انسانیت خارج کرده و موجب غفلت وی می‌گردد.

رژی بلاشر، شرق‌شناس فرانسوی نیز بیان نموده است که جاهلیت در واقع شامل پدیده‌های خشونت، درندگی، استبداد و خود پرستی می‌باشد.

حذف خشونت از جهان

جهان عاری از خشونت و افراط‌گری، زمانی فراهم می‌گردد که دولت‌ها با همکاری یکدیگر، سیاست‌هایی را تعیین نمایند که در نتیجه آن افراطی‌گری از بین خواهد رفت.

برای مثال، اگر کشورهای مقتدر و توانمند با کشورهای همسایه خود سیاست‌هایی را تعیین نموده تا بتوانند خشونت را از بین برده و منجر به کاهش افراطی‌گری در جهان گردد.

تعدادی از مسائلی که می‌توانند منجر به خشونت در جهان گردند، وجود تفکرهای غلط و افراطی، توسعه نیافتگی، نیازهای مادی پاسخ نداده، بیکاری، فقر، نبود امکانات زندگی و ناامید بودن از دست‌یابی به آینده‌ای قابل تامل و ارزشمند می‌باشد.

راهکارهایی برای داشتن جهانی عاری از خشونت و افراط‌گری

در راستا ارتقا فرهنگ صلح و همدلی در جهان، باید اقدامات و راهکارهایی در پیش گرفته شود که در ادامه تعدادی از آن‌ها بیان می‌گردد:

  • افزایش گفت و گو میان ملل و جوامع مدنی با هدف کاهش سوءبرداشت و پیشروی به سوی تفاهم و همکاری بیشتر
  • سعی و تلاش برای گسترش یافتن آموزش همگانی با استفاده از روش‌های تربیتی با هدف ایجاد صلح، تفاهم و مدارا در جهان
  • بیان اهمیت نقش بانوان، جوانان، علمای دینی، روشنفکران، دانشگاهیان و افراد هنرمند، در راستای ارتقا دانش، احساسات و باورهای دینی و اخلاقی جهانیان
  • گسترش دادن همکاری‌های فرهنگی-اقتصادی برای افزایش دادن روند مبارزه با خشونت و افراطی‌گری در جهان

کلام آخر

لازم است بیان نماییم که رفع خشونت در جهان تنها در توان دولت‌ها نیست و تک تک مردم جهان باید برای ایجاد جهانی عاری از خشونت تلاش نمایند. هرکس وظیفه‌ای برای بهتر شدن دنیا برعهده دارد، پس همین امروز برای ساخت جهان بهتر تلاش نمایید.

۲۷ آذر ۱۴۰۲ ۱۰:۳۶
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت استان مرکزی و لرستان |
تعداد بازدید : ۶۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید