سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۵:۵۷

اخبار

به مناسبت 13 آذر روز بیمه

بیمه امنیتی است در برابر حوادث و خطرات غیرمترقبه

امروزه با توجه به پیشرفت‌‌های صنعت بیمه و خدمات شرکت‌های بیمه‌ای به خوبی می‌توان نقش بیمه را در زندگی روزمره خود لمس کنیم.

به مناسبت روز جهانی بیمه در ادامه مطلبی با هم می خوانیم:

تاریخچه ورود صنعت بیمه در ایران

حال که با تاریخچه صنعت بیمه در دنیا آشنا شدیم؛ بهتر است به تاریخچه این صنعت در کشور خودمان بپردازیم. این نگاه شامل تاریخ بیمه خواهد بود. فعالیت این صنعت در ایران برای اولین بار در سال ۱۲۸۹ آغاز شده است. در این سال دو موسسه روسی با نام های نادژدا و قفقاز مرکوری فعالیت خود را در این زمینه آغاز نمودند. از این تاریخ تا سال ۱۳۱۴، حدود ۱۳ شرکت خارجی کار خود را در زمینه صنعت بیمه شروع کردند.

ایده تشکیل بیمه ایرانی سال ها بعد یعنی در سال ۱۳۱۰ توسط یک فرد ایرانی مطرح گشت. نام وی دکتر الکساندر آقایان بود. او سابقه کار و فعالیت در شرکت بیمه روسی نادژدا را نیز در پرونده خود داشت. وی بعدها نام خود را به علی اکبر داور وزیر مالیه وقت تغییر داد. در سال ۱۳۱۴ شرکت سهامی بیمه ایران به عنوان اولین شرکت ایرانی تاسیس شد. در همین روز بود که داور یک سخنرانی کوتاهی در افتتاحیه ایراد نمود و منزل مسکونی خود را بیمه آتش سوزی کرد که اولین بیمه‌نامه ایران بود.

۱۳ آذرماه، روز بیمه

اگر به تقویم سالانه نگاهی بیندازیم؛ روز ۱۳ آذر ماه را به عنوان روز بیمه نامگذاری کرده اند. این روز به مناسبت تشکیل شرکت‌های بیمه، از آن زمان تا به حال در تقویم ما به ثبت رسیده است. البته همان طور که گفته شد. ۱۵ آبان سال ۱۳۱۴ را می توان اولین روز فعالیت بیمه‌گری یک شرکت رسمی در ایران دانست. اما در آن زمان روزی در تقویم با عنوان روز بیمه مطرح نبود. پس از تصویب قانون اداره امور شرکت‌های بیمه در تاریخ ۱۳ آذر ماه سال ۱۳۶۷ توسط بیمه مرکزی ایران، آن روز به عنوان روز بیمه در تقویم نامگذاری گردید.

از همان سال ۶۷ به بعد همه ساله در روز ۱۳ آذر، سمیناری از طرف سازمان تدارک داده می شود و همه شرکت‌های بیمه ای در آن شرکت می کنند. در روز ۱۳ آذر که در تقویم با عنوان روز بیمه ثبت شده،از فعالان این صنعت تشکر و قدردانی می‌شود.

نقش بیمه در زندگی امروز ما

امروزه با توجه به پیشرفت‌‌های صنعت بیمه و خدمات شرکت‌های بیمه‌ای به خوبی می‌توان نقش بیمه را در زندگی روزمره خود لمس کنیم. در صورت نبود بیمه با توجه به هزینه‌های سرسام آوری که برخی از خدمات درمانی و سوانح مختلف دارند؛ ممکن است یک فرد زیر فشار بسیار زیادی قرار بگیرد. به همین جهت است نقش پررنگ صنعت بیمه را می‌توان به چشم مشاهده کرد. به گونه ای که زندگی بدون بیمه را نمی توان متصور گشت. بنابراین خوب است که روزی را در تقویم با عنوان روز بیمه نامگذاری کرده اند. به این بهانه، ما قدر سلامتی خود را دانسته و سپاسگزار خداوند خواهیم بود.

خدمات و پوشش‌های مختلف انواع بیمه

امروزه بیمه‌های مختلفی وجود دارند: از بیمه آتش سوزی و حوادث گرفته تا بیمه عمر و سرمایه گذاری. حتی بیمه تامین اجتماعی و بیمه آزاد که هر یک خدمات و پوشش دهی خاصی را به بیمه گذاران ارائه می سازند. حتی در طی دوره کرونا نیز بیمه ای تحت عنوان بیمه کرونا نیز در برخی از شرکت های بیمه ای ارائه شده است تا افراد کرونایی را تحت پوشش خود قرار دهد. هر چقدر به سمت جلو پیش می رویم؛ خدمات بیمه‌ای و پوشش های آن‌ها به روزتر می‌شوند. این بیمه‌ها خدمات بهتری را به بیمه گذاران خود ارائه می‌کنند.

تا پیش از نامگذاری ۱۳ آذر، شاید کمتر کسی تصور می کرد که پس از گذشت این سال‌ها خدمات و پوشش‌های مختلفی به این صنعت اضافه شوند. به هر حال ما امروزه صنعت بیمه را در شرکت‌های بیمه‌ای مختلف متصور می‌شویم. این شرکت‌ها به بیمه‌گزاران خود خدمات بسیار منحصر به فرد و خاصی را ارائه می‌کنند.

پیشرفت های صنعت بیمه از ابتدا تا کنون

از همان روز بیمه که مصادف با ۱۳ آذر است، هر ساله شاهد پیشرفت‌ها و خدمات شایسته و منحصر به فردی در این صنعت بوده‌ایم. وجود شرکت‌های بیمه‌ای مختلف که بیشتر از قبل و خدماتی که هر یک از آن ها ارائه می کنند؛ نشان دهنده پیشرفت‌های محسوس در این صنعت است.

نیاز افراد و اقشار مختلف به صنعت بیمه

حال که با روز بیمه و علت نامگذاری ۱۳ آذر آشنا شدید؛ بهتر است بر حسب نیاز خود رو به خرید هر یک از بیمه‌های مختلفی آورید. به عنوان مثال، خرید بیمه‌نامه شخص ثالث برای هر راننده ای واجب و ضروری است. اگر خودرویی فاقد باشد؛ ضمن اینکه جریمه نقدی می شود؛ در هنگام بروز تصادف و سوانح رانندگی مختلف می بایست تمامی هزینه ها و خسارت های لازم را از جیب خود پرداخت نماید. بنابراین نیاز کلیه رانندگان و صاحبان خودروهای سبک و سنگین مختلف خرید بیمه شخص ثالث می باشد. همچنین بیمه‌هانیز با توجه به خدمات بیمه‌ای و درمانی مختلف می‌تواند برای کلیه افراد در هر لباس و هر قشری به یک نیاز تبدیل شده باشد.

 

 

۱۳ آذر ۱۴۰۲ ۰۹:۰۹
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت استان مرکزی و لرستان |
تعداد بازدید : ۱۰۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید