سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۸:۵۳

اخبار

مصاحبه با مژگان میاندوابی پرستار پرتلاش بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه به مناسبت روز پرستار

پرستاری یک شغل پویا و متنوع است و این شغل به من این امکان را می دهد تا همواره با تکنولوژی ها و مهارت های جدید در این حوزه آشنا شوم و یادگیری مستمر داشته باشم علاوه بر این با انجام این شغل می توانم تاثیر مثبتی در سلامت بیماران و افراد آسیب دیده داشته باشم و در زمان های دشوار زندگی آن ها توجه و حمایت مناسب به آن ها ارائه دهم و این مهم بسیار ارزشمند است.

ضمن تبریک سالروز ولادت حضرت زینب (س) و روز پرستار خدمت شما و همکاران محترم ، لطفاً خودتان را معرفی نموده و سوابق کاریتان را بفرمائید؟

مژگان میاندوآبی هستم مدت بیست سال است در بهداشت و درمان صنعت نفت مرکزی و لرستان مشغول بکار می باشم و قبل از آن در بیمارستان حضرت ولیعصر (عج) اراک انجام وظیفه می کردم. از سال 1387 نیز بعنوان مسئول اورژانس در کلینیک های شهر مهاجران در خدمت بیماران و همکاران عزیز هستم.

یک پرستار حرفه ای در نظام سلامت چه نقش هایی دارد؟

یک پرستار حرفه ای وظیفه دارد به بیماران مراقبت های پایه ای و پیشرفته شامل معاینات فیزیکی و انجام تست ها و آزمایشات و تهیه و نظارت بر سوابق بیماری و ارائه آموزش های بهداشتی در مورد بیماری ، درمان و پیشگیری و مراقبت از خود انجام دهد. همچنین در بخش های بستری بیمارستان اجرای تجویزهای پزشکان و نظارت بر علائم حیاتی و تغذیه بیمار و مدیریت درد در بیماران و اقدامات پرستاری تخصصی مورد نیاز در بخش های مختلف جراحی و داخلی و اورژانس و بخش های مراقبت ویژه بعهده پرستاران می باشد همکاری با تیم درمانی و هماهنگی برنامه های مراقبتی بیمار نیز بعهده پرستار می باشد. همچنین پرستاران حرفه ای نقش مهمی در مدیریت اضطراب و استرس بیماران دارند و باید به آن ها احساس امنیت و آرامش بدهند و به حقوق بیماران احترام بگذارند. یک پرستار حرفه ای باید پیوسته بروز باشد و به تحقیقات جدید در حوزه پرستاری علاقمند باشد و دانش خود را بروز نگهدارد و به دیگران نیز آموزش دهد.  

نظر شما در مورد اینکه در هر حرفه ای اخلاق و تعهد حرفه ای نقش مهمی دارد چیست؟

اخلاق و تعهد حرفه ای در پرستاری بسیار مهم است این موضوع بعنوان پایه اصلی ارائه مراقبت های بهداشتی و درمانی به بیماران و حفظ حقوق آن ها ، ارتقاء کیفیت خدمات پرستاری و افزایش اعتماد بیماران به سیستم سلامت می باشدو بدون اخلاق و تهعد حرفه ای ممکن است کیفیت مراقبت ها کاهش یابد و اعتماد بیماران به سیستم سلامت به خطر بیافتد.

بنظر شما یک پرستار خوب باید چه ویژ گی هایی داشته باشد؟

-داشتن اخلاق حرفه ای و رفتار صحیح و عادلانه با بیماران و همکاران و احترام به حقوق دیگران و صداقت در روابط بسیار مهم است.

-تعهد حرفه ای و پایبندی به استانداردها و روش های حرفه ای و بروز بودن با دانش و مهارت های لازم.

-داشتن مهارت های فنی لازم شامل مهارت های بالینی ، فنون پرستاری و مهارت های ارتباطی.

-همدلی با بیماران و احساس مسئولیت و توجه به نیازهای بیماران داشته باشد.

-توانایی حل مسئله و تصمیم گیری صحیح و انعطاف پذیری داشته باشد و در مواقع بحرانی باید قادر به ارزیابی سریع و انجام تصمیمات مناسب باشد.

-باید توانایی انجام کار تیمی را داشته باشد و با همکاران خود هماهنگی مناسب برقرار کند و با صبر و حوصله در مواجهه با موقعیت های دشوار و فشار ذهنی به خوبی عمل کند و در ارائه بهترین مراقبت ها به بیماران متعهد باشد.

رابطه پرستاری با خدمتگزاری به مردم چیست؟

به این معناست که پرستاران نقش اساسی در ارائه مراقبت های بهداشتی و درمانی به بیماران دارند. یک پرستار باید توانایی همدلی و صبوری با بیماران و انگیزه و علاقه کافی به پرستاری داشته باشد تا به بهترین شکل ممکن به بیماران خدمت رسانی کند.

بعنوان پرستار عوامل موثر در ارتباط بیمار با پرستار را در چه می دانید ؟

پرستار باید توانایی برقراری ارتباط موثر را داشته باشد و به خوبی به بیمار گوش داده و او را درک کند و توانایی همدلی و تفهیم مشکلات و نیازهای بیماران را داشته باشد و با صبر و حوصله ، استرس و فشارهای مربوط به مراقبت از بیماران را مدیریت کند و دارای مهارت های فنی لازم برای ارائه مراقبت های پرستاری با کیفیت و استفاده از تجهیزات پزشکی و مدیریت درست و مناسب منابع و زمان را داشته باشد.

شغل پرستاری را با چه انگیزه ای انتخاب کردید؟

علاقمندی به علوم و دانش پزشکی باعث شد به دنبال یک شغل در حوزه سلامت و درمان باشم. پرستاری یک شغل پویا و متنوع است و این شغل به من این امکان را می دهد تا همواره با تکنولوژی ها و مهارت های جدید در این حوزه آشنا شوم و یادگیری مستمر داشته باشم علاوه بر این با انجام این شغل می توانم تاثیر مثبتی در سلامت بیماران و افراد آسیب دیده نیازمند داشته باشم و در زمان های دشوار زندگی آن ها توجه و حمایت مناسب به آن ها ارائه دهم و این مهم بسیار ارزشمند است.

با شنیدن این کلمات اولین چیزی که به ذهنتان می آید چیست؟

آمبولانس: بیمار بدحال

شیفت شب: سکوت بخش

بیمارستان: بیمار دردمند و پرستار پرکار

کد 99: CPR

دارو: ترالی اورژانس

در انتها یک خاطره شیرین و یک خاطره تلخ از دوران خدمتتان برای خوانندگان ما بگوئید؟

در طول این سال های کار پرستاری تجربه های زیادی داشته ام که هم شیرین و هم تلخ هستند اما من ترجیح می دهم در پایان صحبت هایم از یک خاطره شیرین یاد کنم ، در واحد اورژانس کلینیک شهر مهاجران مشغول بکار بودیم که پسر جوانی در حالیکه مادر 60 ساله خود را بر دوش گذاشته بود دوان دوان به سمت اورژانس آمد و اظهار داشت که مادرش در منزل و به طور ناگهانی پس از ابراز درد قفسه سینه خود از حال رفته است ، سریع بیمار را به اتاق CPR منتقل کردیم. بیمار دچار ایست قلبی تنفسی شده بود که با انجام بموقع و صحیح عملیات CPR قلب و تنفس بیمار برگشت و در ادامه بیمار را به بیمارستان منتقل کردیم. ده روز بعد بیمار با فرزند جوانش به کلینیک مراجعه کردند و از اینکه مادر خانواده ای را نجات داده بودیم بسیار قدردانی کردند و این لحظه برای من و همکارانم بسیار لذت بخش و ارزشمند بود.     

۲۹ آبان ۱۴۰۲ ۰۹:۰۲
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت استان مرکزی و لرستان |
تعداد بازدید : ۱۸۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید