سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۰:۵۷

اخبار

7 آبانماه روز جهانی سکته مغزی

سکته مغزی حمله مغزی است که وقتی خونرسانی به مغز محدود شود ، رخ می دهد.

به مناسبت روز جهانی سکته مغزی مطلبی در ادامه میخوانیم:

 

سکته مغزی حمله مغزی است که وقتی خونرسانی به مغز محدود شود ، رخ می دهد. در این شرایط سلولهای مغز به دلیل کمبود اکسیژن رسانی شروع به مردن می کنند. این از دست دادن سلول های مغزی در طی سکته مغزی بر توانایی های خاصی که به ویژه توسط مغز کنترل می شوند تأثیر می گذارد ، در نتیجه اگر مراقب نباشید ، حافظه ، مهارت های حرکتی ، کنترل عضلات ، فلج یا حتی مرگ از بین می رود.

در حالی که حداکثر سن شروع سکته مغزی معمولاً 55 تا 65 سال است اما با سبک زندگی نامناسب ، محدوده سنی کاهش یافته است. جدا از عوامل خطر غیر قابل اصلاح مانند ژنتیک ، دلایل وراثتی و سابقه خانوادگی ، عوامل خطر قابل اصلاح شامل فشار خون بالا ، بیماری های کرونر قلب ، دیابت ، عدم تحرک بدنی ، سطح کلسترول بالا و سبک زندگی ناسالم است.

تاریخچه روز جهانی سکته مغزی

در دهه 1990 ، ابتکار عمل سکته مغزی اروپا ایده ایجاد یک روز جهانی آگاهی را برای سکته مغزی داشت. به دلیل محدودیت های مالی ، روز آگاهی فقط به اروپا محدود شد. این کشور روز آگاهی خود را در 10 مه جشن می گیرد. در سال 2004 ، یک روز جهانی سکته مغزی در کنگره جهانی سکته مغزی در ونکوور تاسیس شد.

در سال 2006 ، دکتر علوم پزشکی اعصاب بالینی کانادا ، دکتر ولادیمیر هاچینکسکی به ترکیب اعلامیه سکته مغزی جهانی کمک کرد. در آن زمان ، انجمن بین المللی سکته مغزی با فدراسیون جهانی سکته مغزی ادغام شد. نتیجه این ادغام سازمان جهانی سکته مغزی (WSO) بود. با مدیریت WSO ، اولین روز رسمی سکته مغزی جهانی در 29 اکتبر 2006 برگزار شد.

 

اطلاع روز جهانی سکته مغزی

یک رژیم غذایی سالم باید همراه با ورزش منظم باشد. که به حفظ وزن بدن کمک می کند. همچنین می تواند به شما در کاهش سطح کلسترول و حفظ فشار خون در محدوده طبیعی کمک کند. سیگار کشیدن ممنوع! سیگار کشیدن انسداد ایجاد می کند و احتمال سکته بیشتر می شود. پرهیز از استعمال دخانیات همچنین می تواند سلامت عمومی را بهبود بخشد و خطر ابتلا به بیماری های دیگر را کاهش دهد. الکل می تواند خطر فشار خون بالا را افزایش دهد و باعث نامنظم شدن ضربان قلب یا فیبریلاسیون دهلیزی شود.

 علائم هشدار زودرس

دانستن علائم هشدار دهنده اولیه سکته مغزی موجب نجات جان افراد می شود. علائم اولیه سکته مغزی معمولاً به طور ناگهانی اتفاق می افتد. این علائم عبارتند از:

بی حسی یا ضعف ، به ویژه در یک طرف بدن

گیجی یا مشکل در صحبت کردن

مشکل دیدن

سرگیجه یا مشکل در راه رفتن

سردرد شدید

اگر شما یا یکی از عزیزانتان هر یک از این علائم را دارید ، مهم است که F.A.S.T.

F = ضعف صورت

A = ضعف بازو

S = مشکل گفتاری

T = از دست دادن زمان ، از دست دادن مغز است. در صورت بروز این علائم با 911 تماس بگیرید. منتظر نمانید!

علائم هشدار دهنده اولیه سکته مغزی ممکن است پس از چند دقیقه ناپدید شوند. با این حال ، ممکن است علائم هنوز یک حمله ایسکمیک گذرا (TIA) را نشان دهد. حتی اگر علائم از بین بروند ، مهم است که فوراً تحت مراقبت پزشکی قرار بگیرند.

دانستن علائم سکته مغزی مهم است. علاوه بر این ، مهم است که بدانید می توان از سکته های مغزی جلوگیری کرد. در حقیقت ، با پرداختن به برخی از عوامل خطرزا ، می توان تا 90٪ از سکته های مغزی را پیشگیری کرد. این عوامل خطر شامل فشار خون بالا ، رژیم غذایی ، سیگار کشیدن و ورزش است. از طریق تأکید بر پیشگیری ، انجمن جهانی سکته مغزی امیدوار است تا سال 2030 تعداد سکته ها را به نصف کاهش دهد

 

۷ آبان ۱۴۰۲ ۱۴:۱۳
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت استان مرکزی و لرستان |
تعداد بازدید : ۱۵۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید