سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۸:۳۳

اخبار

نقش اساسی زنان در سلامت روان خانواده

یک زن توانا خود را مسئول زندگی خود دانسته و خود را می شناسد و به ارزش های خود واقف است و بر اساس آن ارزش ها هدف های زندگی خود را تعیین می کند.

به مناسبت هفته سلامت بانوان مطلبی در ادامه با هم می خوانیم

نقش اساسی زن در سلامت روان خانواده

جدا از این که خانم ها نیمی از جمعیت جهان را تشکیل می دهند، پرورش دهنده نسل های آینده یعنی همه افراد جامعه هستند، بنابراین سلامت روان آن ها چه بر جامعه و چه در خانواده اهمیت دارد و عواملی که منجر به اختلال در سلامت روان آن ها شود باید بررسی و رفع گردد، زیرا سلامت روان آن ها از الویت های اساسی در سلامت جامعه به حساب می آید و عوامل موجود می تواند تاثیر بسیاری در طی دوره های زندگی آن ها داشته باشد. در واقع سلامت روان، یعنی احساس رضایت کامل روانی و فقدان بیماری و ناراحتی های روانی.
افسردگی و سلامت روان خانواده

افسردگی، یک بیماری روانی شایع در میان زن ها است که منجر به مختل شدن سلامت روان خانم ها
می شود. زنی که افسرده باشد نمی تواند وظایف خود را در خانواده به خوبی ایفا کند و تاثیر نامطلوبی بر همسر و فرزندان خود می گذارد. این که دلایل ایجاد افسردگی در زن ها چیست، پاسخ های زیادی دارد که خانه داری، فقر، خشونت های خانگی و نداشتن احترام در خانه، کمبود و فقدان نقش های اجتماعی، کمبود روابط اجتماعی موثر، برخوردار نبودن از حمایت اجتماعی و ناامیدی و درماندگی می تواند از مهم ترین آن ها باشد. همچنین زنانی که مادر می شوند به دلیل نقش های جنسیتی که با ورود فرزند به خانواده بر عهده آن ها قرار می گیرد، اغلب دچار افسردگی می شوند. با توجه به این که گفتیم زنان نقش زیادی در سلامت خانواده دارند، کمک به آن ها در غلبه بر افسردگی می تواند به سلامت خانواده کمک کند
.

توانمندی بانوان و سلامت روان خانواده

یک زن توانا خود را مسئول زندگی خود دانسته و خود را می شناسد و به ارزش های خود واقف است و بر اساس آن ارزش ها هدف های زندگی خود را تعیین می کند. این زن ها دارای عزت نفس و اعتماد بنفس بوده و توانایی های خود را به طور کامل می شناسد و در راه رسیدن به اهداف خود، از توانایی های خود استفاده می کنند، آن ها کنترل زندگی خود را در خانه و خارج از خانه بر عهده گرفته و در این مسیر از همراهی همسر خود برخوردار خواهد بود. زنان توانمند از سلامت روانی خوبی برخوردار بوده و خانواده های آن ها نیز به لحاظ روانی از سلامتی کاملی برخوردار هستند.

هوش اجتماعی زنان چه نقشی در زندگی آن ها ایفا می کند؟

ویژگی زنان با هوش اجتماعی بالا

به خاطر نقش های اساسی زن ها در خانواده و جامعه، انتظارهایی که از آن ها می رود، زیاد بوده و این امر فشارهای جسمی و روانی زیادی به خانم ها وارد می کند. از طرفی با توجه به این که زن ها از لحاظ احساسی حساس تر هستند، آسیب پذیری آن ها نیز بیشتر است. حال که اهمیت سلامت روانی زنان را بر سلامت روان خانواده های آن ها می دانیم، شایسته است که برای ایجاد و حفظ آن تدابیر لازم را فراهم نماییم. از جمله کارهایی که در این زمینه می توان انجام داد، ایجاد فضای عدالت جنسیتی در جامعه و خانواده، آموزش و ایجاد آگاهی زنان و جامعه، ایجاد راه کارهایی برای توانمندی بانوان، تقویت و حمایت از توانمندی ها و مهارت های خانم ها،‌ مشارکت زنان در مسائل اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، ایجاد اشتغال برای خانم ها است.

۲۶ مهر ۱۴۰۲ ۰۹:۲۴
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت استان مرکزی و لرستان |
تعداد بازدید : ۱۶۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید