سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۱:۵۷

اخبار

آب غذاست؛ آب زندگی است ؛ هیچ کس را پشت سر نگذاریم

به مناسبت 24 مهر ماه روز جهانی غذا با شعار آب غذاست؛ آب زندگی است ؛ هیچ کس را پشت سر نگذاریم.

به مناسبت روز جهانی غذا مطلب آموزشی توسط سرکار خانم رجبی پور کارشناس تغذیه تهیه شده است که در ادامه می خوانیم.

علائم و عوارض سوء تغذیه چیست؟
سوء تغذیه حالتی است که در اثر کمبود یا دریافت بیش از حد بعضی از مواد مغذی روی می‌دهد.که شامل سوء تغذیه ناشی از دریافت انرژی؛ پروتئن یا ریز مغدی ها است .
در کمبود هر کدام از این مواد مغذی علائم متفاوتی به وجود می‌آید. بیشترین میزان سوءتغذیه در ایران ناشی از کمبود ویتامین ها و املاح می باشد.
کمبود ویتامین Dو آهن از فراوان ترین موارد سوءتغذیه هستند.
مثلا در کمبود آهن فرد دچار کم خونی می شود که علائمی مثل خستگی بی اشتهایی ریزش مو عدم تمرکز و ...در او به وجود می آید.
در کمبود ویتامین D خستگی و ضعف کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری ها درد کمر و استخوان دیرترمیم شدن زخم ها و ...‌ به وجود می آید.روز جهانی غدا چه روزی است؟
شانزدهم اکتبر مصادف با۲۴ مهر روز جهانی غذا است که به مناسبت تاسیس سازمان FAO نامگذاری شده است و هر سال شعاری برای بهبود وضعیت تغذیه ارائه می‌شود که شعار امسال این است:
آب غذاست؛ آب زندگی است ؛ هیچ کس را پشت سر نگذاریم

غذا خوردن آگاهانه چه اهمیتی دارد؟
آگاهانه غذا خوردن به تعبیری یعنی فرد از تمام حواس جسمی و عاطفی خود برای لذت بردن از غذا استفاده کند.
ولی از طرفی ما به افراد توصیه می کنیم که غذای خود را با آگاهی انتخاب و میل کنید در این مورد ما از افراد می‌خواهیم که به انتخاب های عذایی خود با توجه به شرایط جسمی و سلامت خود توجه کنند تا به بیماری مبتلا نشوند ویا بیماری آنان تشدید نشود.
مثلا اگر دارای اضافه وزن است در انتخاب های خود از غذاهای پرکالری استفاده نکند

بک رژیم غذایی سالم چیست؟
رژیمی که در آن از تمامی گروه های موادغذایی استفاده کند.
این گروه ها شامل نان و علات است که از نان های سبوس دار یا کربوهیدرات های پیچیده استفاده شود و از محصولات قنادی شکلات ها و نوشیدنی های صنعتی و نوشابه پرهیز شود
از میوه ها و انواع سبزیجات استفاده شود.
روزانه از گوشت ها یا چانشین های آن مثل تخم مرغ یا حبوبات استفاده شده ولی گوشت های چرب و فرآوری شده مثل سوسیس و کالباس و...حذف شود
روزانه از لبنیات استفاده شود
روغن های گیاهی مناسب مثل روغن زیتون و کلزا در رژیم استفاده شود
ودر این رژیم رعایت دو اصل تنوع و تعادل الزام

اهمیت تغذیه در کارکنان صنعت نفت چیست؟
شاغلین صنعت نفت ساعات زیادی در محل کار هستند و تقریبا یک یا دو وعده از غذای روزانه را در آنجا می‌خورند که تاثیر زیادی در ایجاد سلامتی یا بیماری آنان دارد
بنابراین تدوین یک برنامه غدایی سالم که شامل همه گروه های غذایی و مواد غذایی سالم است باعث افزایش بهره وری و راندمان تولید و تاخیر در از کارافتادگی آنان می‌شود .
لذا در تدوین برنامه غذایی باید از انواع سبزیجات و میوه ها؛ لبنیات کم چرب؛ نان های سبوس دار؛ گوشت مرغ ماهی و یا گوشت قرمز کم چرب؛ روغن های مفید و نوشیدنی های سالم استفاده شود.
از سیر ؛ جوانه غلات; انواع کلم ، کدو کرفس لوبیا سبز و دیگر سبزیجات به صورت انواع خورش کم چرب یا دورچین غذا استفاده شود و غذاها به صورت بخار پز یا کبابی و با حداقل روغن سرو شوند
نمک از روی میزها حذف شده و نمک مورد استفاده در غذا ها هم مناسب باشد.

آیا غذا جایگزینی برای دارو است؟
پاسخ به این سوال بستگی به شرایط فرد دارد.
مسلما در بیماری که نیاز به دریافت داروهایی برای کنترل یک بیماری دارد تغذیه جایگزین دارو نیست ولی از مهمترین عوامل در کنترل بیماری است.
مثلا در بیماری که برای کنترل دیابت نیاز به دریافت انسولین دارد تعذیه جایگزین دارو نیست ولی بعد از دارو مهمترین نقش را در کنترل قند دارد و با رژیم صحیح می تواند قند خون را پایین آورد یا حتی نیاز به مصرف انسولین را کاهش دهد.
البته در ابتدای ظهور علائم بسیاری از بیماری های مزمن با تغذیه مناسب می‌توان بیماری را بدون نیاز به دارو درمان کرد مثلا فردی که برای اولین بار دچار افزایش کمی فشار خون می شود با رعایت رژیم DASH می‌تواند فشار خون خود را کنترل کند.
یا اگر همه افراد تغدیه صحیح را رعایت کنند نیاز به دارو کاهش پیدا می کند.

اهمیت تغذیه در انسان چیست؟
هر موجود زنده ای برای ادامه زندگی و رشد و ترمیم بافت ها نیاز به منبع انرژی و مواد سازنده سلولی دارد بنابراین تغذیه اصلی ترین نیاز همه موجودات زنده است و بدون آن زندگی ممکن نیست .
البته در مرحله بعد کیفیت غذای دریافتی از مهمترین عوامل موثر در سلامتی ویا بیماری میباشد .
بر این اساس گفته می شود انسان آن جیزی است که می خورد.

۲۴ مهر ۱۴۰۲ ۰۹:۵۴
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت استان مرکزی و لرستان |
تعداد بازدید : ۱۲۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید