سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۱:۱۴

اخبار

مرگ غضروف‌ها، آهسته و بی صدا 22 مهر روز جهانی آرتروز

همیشه وزن خود را در حد مطلوب نگه دارید تا از بیماری های ناشی از اضافه وزن و چاقی مثل بیماری های مفصلی و قلبی و عروقی در امان بمانید.

به مناسبت روز جهانی آرتروز مطلبی علمی تهیه شده است که در ادامه می خوانیم :

آرتروز نوعی فرسایش و ساییدگی مفصلی است که غضروف ضخامت خود را از دست می‌دهد و در این راستا انعطاف پذیری اش کاهش پیدا می‌کند و در انتها غضروف از بین می‌رود.

آرتروز از شایع ترین بیماری های مربوط به مفاصل است و مهمترین مشخصه آرتروز، تخریب تدریجی غضروف مفصلی است و آرتروز یک بیماری تحلیل برنده مفاصل، شایع ترین فرم آرتریت بوده و در واقع یک بیماری  مفصلی مزمن است که در آن غضروف مفاصل تحمل کننده وزن بدن تحلیل می رود و شایع ترین مفاصل درگیر در این بیماری مفاصل دست، ستون فقرات و مفاصل تحمل کننده ی وزن مانند لگن و زانو است.

 علائم آرتروز عبارتند از:

  1.  درد: فرد مبتلا به آرتروز ممکن است حین حرکت دادن مفاصل درگیر و یا بعد از حرکت دادن آن احساس درد کند.
  2. سفت شدن مفاصل: سفت شدن مفصل بیشتر هنگام بیدار شدن فرد احساس می‌شود.
  3. نرمی مفاصل: زمانی که فرد مبتلا به آرتروز به مفصل خود را فشار می‌دهد، ممکن است نرمی آن را احساس کند.
  4. از دست دادن انعطاف پذیری: فرد مبتلا ممکن است قادر نباشد مفصل درگیر خود (مانند دست، گردن یا زانو) را به طور کامل حرکت دهد.
  5. صدا دادن مفاصل: مفصل افراد مبتلا به آرتروز ممکن است حین حرکت دادن صدا دهد.
  6. خار استخوان: تکه‌های استخوان که شبیه توده‌های سفت هستند، ممکن است در اطراف مفصل آسیب دیده ایجاد شوند.
  7. تورم: تورم ممکن است در اثر التهاب بافت نرم اطراف مفاصل ایجاد شود.

 

چاقی نیز خطر ابتلا به آرتروز را افزایش می‌دهد و به ‌طور کلی هر چقدر وزن بالاتر باشد مفاصل بزرگ(مثل زانوها) باید بار و فشار بیشتری را تحمل کنند و در نتیجه خطر ابتلا به آرتروز در آنها بیشتر می‌شود، چاقی حتی احتمال بروز آرتروز در دست‌ها را هم افزایش می‌دهد.

متاسفانه این بیماری با گذشت زمان بدتر می‌شود و هنوز درمان قطعی برای آن یافت نشده است اما با کمک برخی روش‌های درمانی می‌توان درد ناشی از این بیماری را کاهش داده و کیفیت زندگی بیمار را بهبود بخشید، حدود یک سوم بیماران مبتلا به آرتروز ممکن است دچار ناتوانی‌های شدیدی شوند و گاهی درد و ناراحتی مفصل آنقدر شدید می‌شود که بیمار نمی‌تواند از آن مفصل استفاده کند.

به بیمارانی که دچار آرتروز زانو هستند توصیه می شود که چهار زانو یا دو زانو ننشینند و از حرکاتی که منجر به خم و راست شدن مکرر زانو می شود پرهیز کنند، از سربالایی و سر پایینی کمتر بالا و پایین بروند.توصیه میشود  در محیط های کاری به خصوص رایانه ها را در یک موقعیت مناسب قرار بدهند و هم سطح گردن باشد، به طوری که فرد برای نگاه کردن به رایانه گردن را خم نکند یا از صندلی های گردان یا میزهای شیب دار استفاده کنند .

نقش مهم تغذیه در پیشگیری از آرتروز

رژیم ضدالتهابی یک مداخله موثر در این بیماری است، به  بیماران دچار آرتروز توصیه می شود که مصرف میوه  و سبزی به خصوص رنگ های تیره و زرد و نارنجی، غلات کامل، مصرف روغن های حاوی امگا ۳ همچون روغن زیتون، بذرک، گردو، دانه های کدوتنبل، ماهی های چرب آب های سرد نظیر سالمون، ساردین، ادویه هایی مانند زنجبیل، زردچوبه و رزماری و ماهی و مرغ را افزایش دهند. در مقابل باید مصرف سیب زمینی  و پیاز به خاطر مواد ایجاد کننده التهاب، تخم مرغ، گوشت قرمز، فست فود ها، غذا های کنسروی، شکر و قند و مواد غذایی حاوی شکر، کربوهیدراتهای ساده مثل نان سفید، و برنج سفید و لبنیات پرچرب را تا حد امکان محدود کنند.

پیشگیری بهتر از درمان است بنابراین توصیه می شود همیشه وزن خود را در حد مطلوب نگه دارید تا از بیماری های ناشی از اضافه وزن و چاقی مثل بیماری های مفصلی و قلبی و عروقی در امان بمانید.

علائم آرتروز اغلب به آرامی ظاهر شده و با گذشت زمان بدتر می‌شوند. باید توجه داشت که آسیب مفصلی معمولا جبران‌پذیر نیست اما علائم ناشی از آن را می‌توان کنترل نمود. حفظ وزن مناسب و دریافت درمان‌های خاص با تجویز پزشک، ممکن است پیشرفت بیماری را کند کرده و به بهبود درد و عملکرد مفاصل کمک کند.

۲۲ مهر ۱۴۰۲ ۰۹:۵۵
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت استان مرکزی و لرستان |
تعداد بازدید : ۱۰۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید