سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۱:۲۱

اخبار

مصاحبه با دکتر داود ثامنی پزشک عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت مرکزی و لرستان به مناسبت روز جهانی درد

مصرف خودسرانه داروهای مسکن و کورتون می تواند در بلند مدت منجر به تشدید درد و سازش پذیری پایانه های عصبی انتقال دهنده درد و حتی بروز انواع جدیدی از درد مثل سردردهای شایع شود.

19 مهر ماه روز جهانی درد. بهمین مناسبت مصاحبه ای با دکتر ثامنی پزشک عمومی بهداشت و درمان ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید:

1.        تعریف درد طبق نظر انجمن مطالعه درد چنین است:

یک تجربه حسی و عاطفی ناخوشایند مرتبط با آسیب دیدگی بافتی یا شبیه به آن که از فعال شدن سیستم عصبی منشاء می گیرد.  

2.درخصوص تاکید بر پیچیدگی و اهمیت پیشگیری از درد چه می فرمائید؟

بطور کلی درد علامتی برای وجود اختلال در ارگان های مختلف بدن است و در صورتیکه این علامت به مدت طولانی باقی بماند و درمان نشود ، باعث ایجاد آسیب در بدن می شود. همچنین رعایت اصول و ضوابط بهداشتی در پیشگیری از درد موثر است که این نکات بهداشتی در بحث بهداشت مفاصل و استخوان ها ، طریقه نشستن و ایستادن و ورزش کردن اهمیت فوق العاده ای پیدا می کند.   

3.      دلایل عمده بروز درد چیست ؟

طبق تحقیقات انجام شده دردهای مزمن در زنان بیشتر از مردان شیوع داشته و در زنان مسن بیشتر مشاهده می شود مه می توان به موارد ذیل اشارع نمود:

درد پس از جراحی

درد ناشی از تروما

درد و آسیب های ناشی از حوادث و تصادفات و نیز درد ناشی از سرطان

درد ناشی از عفونت ها

که از بین اینها دردهای پس از جراحی از سایر موارد شایع تر است.

 

4.اهمیت کنترل درد در مراحل اولیه بروز آن چگونه است؟

در واقع درد ناگهانی یک واکنش مهم سیستم عصبی است که در مورد آسیب احتمالی با ارسال سیگنال های درد از موضع درد به نخاع و مغز به ما هشدار می دهد. درد ، تحرک ، انعطاف پذیری ، قدرت و استقامت بیمار را کاهش داده و ممکن است به فعالیت های روزانه بیمار ، خدشه وارد کند. در مان و کنترل سریعتر دردهای پس از عمل جراحی با استفاده از روش های مختلف درمانی در پیشگیری از مزمن شدن درد در آینده تاثیرگذارتر خواهد بود.

 5. برای جلوگیری از تبدیل شدن درد حاد به درد مزمن چه باید کرد ؟

درد حاد زمانی اتفاق می افتد که افراد دچار آسیب بدنی مانند شکستگی استخوان می شوند. این دردها مدت طولانی دوام نمی آورند و پس از برطرف شدن عاملی که باعث ایجاد درد در بدن شده است ، از بین می روند. در مقابل ، درد مزمن تا مدت ها پس از بهبودی از آسیب یا بیماری ، ادامه می یابد. مهمترین عاملی که باعث جلوگیری از مزمن شدن درد حاد می شود ، درمان مشکل زمینه ای است که اینکار هم گاهی از مزمن شدن درد جلوگیری نمی کند. مثلاً برخی از افراد بدون هیچگونه آسیب قبلی ، درد مزمن را تجربه می کنند که علت این موضوع بخوبی شناخته نشده است اما با اینحال ممکن است ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد ، مانند: سندروم خستگی مزمن فیبر میالژیا و یا بیماری التهابی روده.   

6. اقدامات در مورد عفونت هایی که درد ، جزء علائم شایع در موارد حاد بیماریست ؟

آنفلوآنزا ، گلو درد استرپتوکوکی ، پنومونی ، تب تیفوئید (سالمونلوز) از جمله عواملی هستند که هر کدام با توجه به دستگاهی که در بدن درگیر می کنند باعث بروز بیماری حاد و درد می شوند که متناسب با بروز علائم مربوطه اقدامات درمانی مناسب بکار می رود.  بعنوان مثال در آنفلوآنزا ، تب بر و مسکن و در گلودرد استرپتوکوکی ، آنتی بیوتیک و مسکن و نیز  درمان های حمایتی دیگر در منزل بکار می رود. 

7. شایع ترین دردها و مواردی که بیشترین شکایت بیماران را شامل می شود؟

الف) دردهای حاد که شامل: سردرد حاد-گوش درد-دردهای عضلانی اسکلتی-درد حاد شکم-درد قلبی

ب) دردهای مزمن که شامل: درد پس از جراحی-درد پس از ضربه-در د کمر-درد سرطان-درد ناشی از التهاب مفصلی (آرتریت)-درد با منشاء عصبی (نوروژنیک)  

8. چه هشداری در مورد مصرف خودسرانه داروهای مسکن دارید؟

مصرف خودسرانه داروهای مسکن و کورتون می تواند در بلند مدت منجر به تشدید درد و سازش پذیری پایانه های عصبی انتقال دهنده درد و حتی بروز انواع جدیدی از درد مثل سردردهای راجعه شود. در این میان برخی از بیماران بدون توجه و آگاهی از عوارض جانبی داروها و تنها بر اساس آنچه که در گفته های عمومی مردم در اجتماع می شوند ، اقدام به مصرف و همچنین توصیه به دیگران برای مصرف یک یا چند داروی مسکن می کنند و غافل از اینکه آن داروی مسکن یا کورتون چه اثرات مضری روی سیستم کلیوی یا کبدی شخص مصرف کننده خواهد گذاشت.  

9. در صورت بروز چه دردهایی باید به پزشک مراجعه نمود؟

1-سردردهای ناگهانی که به یکباره و با شدت آغاز میشوند

2-درد حاد قفسه سینه که همراه با تنگی نفس باشد

3-درد ناگهانی و شدید در ساق پا که می تواند نشانه ای از ترومبوز وریدهای عمقی باشد

4-درد حاد شکم که همراه تهوع و استفراغ باشد.

۱۹ مهر ۱۴۰۲ ۱۱:۰۱
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت استان مرکزی و لرستان |
تعداد بازدید : ۱۱۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید