سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۱:۳۶

اخبار

مصاحبه با دکتر هنردار معاونت دارو و درمان بهداشت ودرمان صنعت نفت مرکزی و لرستان به مناسبت روز جهانی سلامت روان

سلامت جسم و روان اگر به صورت متناسب مورد توجه قرار نگیرند ، قطعا یکدیگر را دستخوش تغییر قرار می دهند.

 

18 مهر روز جهانی سلامت روان است. هدف از نامگذاری این روز به دلیل توجه بیشتر به اختلالات روانی و تاثیر آن بر جامعه بوده است. بهمین مناسبت مصاحبه ای با دکتر هنردار رئیس درمان ودارو بهداشت و درمان ترتیب داده ایم که در ادامه می خوانید:

1.       آیا سلامتی بدون سلامت روان کامل نمیشود؟

انسان همیشه در تلاش بوده تا سطح کیفیت و امکانات زندگی را افزایش دهد ، با افزایش کیفیت زندگی و ماشینی شدن  زندگی بشر ؛ سبک زندگی دستخوش تغییرات متعددی قرار گرفت که برخی مناسب و کارامد بودند و برخی دیگر نتایج نامناسب مختلفی مانند کاهش تحرک ، ورزش و تغییرات ناخوشایند مزاج و سبک غذایی بوده . زمانیکه عمیقا به این مسائل نگاهی بیاندازیم متوجه خواهیم شد ، انسان ها در تمامی دوران زیستی خود به دنبال حال و روحیه بهترهم بوده اند و شاید جستجوی همین روان شادتر موجب شد سبک زندگی افراد تغییر کند و بسیاری از بیماری های جسمانی نیز افزایش پیدا کنند . بنابراین باید توجه داشت که سلامت جسم و روان اگر به صورت متناسب مورد توجه قرار نگیرند ، قعطا یکدیگر را دستخوش تغییر قرار میدهند . و اگر فردی به صورت جسمی سلامت باشد اما روان او دچار ناهبنجاری هایی باشد در این صورت نه تنها سلامت جسم کارایی مطلقی برای افزایش کیفیت زندگیش نخواهد داشت بلکه به مرور مشکلات روح و روان به سلامتی جسمش آسیب خواهد رساند.

2 .شایع ترین بیماری های روانی در سطح جهان چیست؟

سازمان بهداشت جهانی از سال 2018 توجه بسیار زیادی بر روی افسردگی داشت و حتی در شعار جهانی"بیایید صحبت کنیم" توجه همه ی افراد را به این مساله جلب نمود که درل سالهای بعدی افسردگی جزو عوامل مهم مرگ و میر در جهان خواهد بود . و البته بعد از افسردگی باید از اختلالاتی چون اضطراب و همچنین اختلالات عصبی رشدی کودکان ( مانند اوتیسم یا در خود فرورفتگی که اختلالی است که کودکان دچار مشکلات عصبی و رشدی در تکلم ارتباطات و ... خواهند شد) توجه نمود

3.       سلامت و بهداشت روان چیست ؟

سلامت روان به معنای نداشتن هیچ اختلال روانی و مشکلات روح و روان محسوب نمی شود بلکه، بهداشت روان دمفهومی گسترده تر از این مفاهیم دارد و به جز نداشتن بیماری بر روی حال خوب و داشتن کیفیت یک زندگی موثر و سالم متمرکز است و چرا که داشتن سلامت روان موجب بهره مندی از امکانات امروزی  خواهد بود . و همچنین خودمراقبتی در سلامت جسمی نیز مستلزم بهداشت روان و انگیزه ی کافی برای رشد و خود شکوفایی است

4.عادت ها و رفتارهای ناسالم  در دوران نوجوانی منشا چه بیماری هایی در نسل آینده است؟

دوران نوجوانی آغاز کسب هویت است ، در واقع بیشترین و بزرگترین مسیری که انسان در دوران شکوفایی خود طی میکند وابسته به سبک زندگی ، علاقه مند ها و هویت اوست . داشتن هویت سالم ساختار سبک زندگی را به سمت سلامتی رشد خواهد داد ، عادات مختلف در دوران نوجوانی مزاج روانی و رفتاری نسل بعدی را تغییر خواهد داد . و در حال حاضر کاهش ارتباطات در دنیای واقعی و افزایش ارتباطات و استفاده از خدمات از طریق دیجیتال زمینه ساز  ایجاد فاصله از سبک زندگی سالم در سالهای آینده و افزایش نرخ بیماری هایی از جمله افسردگی و اضطراب خواهد بود .
5. ارتقا سلامت روان در نظام سلامت چیست ؟

در نظام سلامت قطعا تمرکز صرفا بر بیماری ها نیست بلکه پیشگیری از بیماری هاست و البته ارتقا سلامت روان در این نظام نیز به همین موضوع اشاره دارد که سلامت روان صرفا بر ای بیماران نیست و حق تمامی افراد است و نظام سلامت تلاش دارد خدمات سلامت روان را در اختیار همگان قرار دهد تا بتواند از ایجاد اختلالات پیشگیری نموده و کیفیت زندگی را افزایش دهد.

6. سلامت روانی چیست ؟

تعریف سلامت روان در سوال شماره سه نیز اشاره شد  : به معنای نداشتن بیماری روان نیست ، بلکه داشتن حال روانی خوب تعریف جامع تری می باشد . و باید توجه کرد سلامت روان، داشتن خودشناسی از ویژگی های غیرقابل تغییر و پذیرش مشفقانه ی خود ، به معنای خویشتن دوستی و داشتن انگیزه برای شناخت و تغییر ویژگی های فردی قابل تغییر خویشتن بدون خود سرزنشگری میباشد و در عین حال توانایی برقراری ارتباطات سالم و موثر در جهان امروزی و توانایی استفاده و بهره مندی از داشته ها و تاب آوری در مشکلات است .

( من بتوانم دو جنبه از خودم را اکتشاف کنم ، جنبه ای که قابل تغییر نیست و گاهی مرا میرنجاند را در نظر گرفته و بتوانم روی خود تمرین کنم تا به پذیرش برسم و خودم را با همین ویژگی های  دوست بدارم "شفقت"

و جنبه دوم بتوانم انگیزه داشتم باشم تلاش کنم برای تغییر مسایلی که قادر به تغییر آنها هستم و موجب رشد من خواهد شد)

7. آیا افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی است ؟

بله در سوال شماره دو نیز اشاره شد که افسردگی در میان اختلالات روانی است و از سال 2018 سازمان بهداشت جهانی توجه ویژه به آن داشته و البته مسایل مختلف جهانی مانند تغییرات سبک زندگی از جمله استفاده زیاد از دیجیتال و فناوری ها ، کاهش ارتباطات و همچنین کاهش تحرک و ورزش همگی عواملی میباشند که به افزایش  رشد افسرگی منجر شدند .

دکتر هنردار


 

۱۸ مهر ۱۴۰۲ ۰۹:۳۳
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت استان مرکزی و لرستان |
تعداد بازدید : ۱۶۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید