سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۹:۰۴

اخبار

مصاحبه با متخصص قلب و عروق بهداشت و درمان صنعت نفت استان مرکزی و لرستان

کم تحرکی در قرن اخیر یکی از معضلات بزرگ قرن می باشد که ابتلای افراد به بیماریهای قلبی ودیابت وفشارخون وکبد چرب وبه شکل کلی ابتلا به سندروم متابولیک راافزایش میدهد.

به مناسبت 29 سپتامبر روز جهانی قلب گفتگوی مختصری با سرکار خانم دکتر لادن طاهری متخصص قلب و عروق که بیش از ده سال است با صنعت نفت همکاری داشته اند انجام داده ایم. از ایشان می خواهیم بفرمایند :

1-چرا قلب مهم است؟ با سلام و آرزوی سلامتی و تندرستی ، قلب مهم است چون خون رسانی و تغذیه اکسیژن و مواد غذایی در بدن با پمپاژ قلب صورت می گیرد و با از کار افتادن قلب مرگ حادث می شود. پس مراقبت از قلب اولویتی بیشتر نسبت به سایر اعضاء دارد.  

2مهمترین اقدامی که می توانیم انجام دهیم تا دچار بیماری های قلبی نشویم را بفرمائید؟ با توجه به اینکه پیشگیری بهتر از درمان است؟ در بیماریهای داخلی مثل دیابت وفشار خون و چربی خون که زمینه سازهای بیماریهای قلبی هستند پیشگیری وتغییر شیوه زندگی بسیار مهم است.

3-ارتباط سکته قلبی با سابقه خانوادگی را بفرمائید؟ بیماریهای قلبی قویاً با ژنتیک وسابقه فامیلی مرتبط می باشد وابتلای اعضای درجه یک و دو فرد ریسک ابتلای فرد را بالا میبرد

ابتلای آقایان زیر سن ۵۰ سال وخانمها زیر سن ۶۰  سال در خانواده به عنوان ریسک خانوادگی محسوب می شود.

4-در مورد ریسک فاکتورهای سن و جنس در بیماری های قلبی مختصری توضیح دهید؟ بیماریهای عروقی قلب در آقایان بیشتر  وزودتر ابتلا ایجاد می کند و همچنین در آقایان در سن بالای ۴۰ سال ودر خانمها بالای ۵۰ سال ریسک عروقی بالا میرود.

5-ارتباط ورزش و فعالیت های بدنی با بیماری های قلبی چیست؟ کم تحرکی در قرن اخیر یکی از معضلات بزرگ قرن می باشد که ابتلای افراد به بیماریهای قلبی ودیابت وفشارخون وکبد چرب وبه شکل کلی ابتلا به سندروم متابولیک راافزایش میدهد.

6-در مورد رژیم غذایی در بیماران قلبی و عروقی توضیح دهید؟ مصرف غذاهای پرکالری و با نمک وچربی بالا در کنار کم تحرکی از عوامل ابتلای زودرس قلبی می باشد و توصیه به کاهش کالری ونمک غذا می شود. رژیم با سبزیجات ولبنیات ومیوه جات فراوان ومصرف غلات سبوس دار وآجیل وماهی ومرغ و همچنین  محدودیت کربوهیدراتها وچربیها توصیه می گردد.

7- آیا دردهای قفسه سینه که ممکن است مربوط به قلب باشد ، علامت خاصی دارند؟ در مورد دردهای قفسه سینه باید ذکر کرد که هر درد قفسه سینه قلبی نیست دردهای سینه می تواند عصبی وعضلانی وگوارشی باشند. دردهای سینه مرتبط با گرفتاری عروق بیشتر از ۵ تا ۱۰ دقیقه طول می کشند تیر کشنده نیستند معمولاً به شکل فشارنده پشت جناق احساس می  شوند.

با فعالیت تشدید وبا استراحت بهبود پیدا می کنند این دردها خیلی طولانی نیستند وچند روز یا ساعت مداوم طول نمی کشند. با تغییر وضعیت تغییر نمی کنند وبا فشار دادن محل تشدید نمی شوند.

8- در انتها ضمن سپاس از اینکه فرصتی در اختیار ما قرار دادید ، آیا توصیه خاصی برای همکاران ما دارید؟ آنچه مسلم است تاکید ما برتغییر شیوه زندگی جهت کاهش بیماریهای قلبی واز طرفی پیگیری بیماران با ریسکهای زمینه ای جهت یافتن زودرس بیماران قلبی وپیشگیری از عوارض بیماریهای قلبی است وامیدوارم روز به روز در زمینه آگاه کردن جامعه در این زمینه ها موفق تر باشیم.

۱۰ مهر ۱۴۰۲ ۱۰:۲۵
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت استان مرکزی و لرستان |
تعداد بازدید : ۸۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید