سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۵:۴۷

اخبار

گزارش عملکرد مرکز سلامت کار پتروشیمی شازند

مشتری مداری و جلب رضایت مشتری، شناسایی تقاضای مشتریان و تلاش در جهت همسو شدن با نیازها و انتظارات آنها و ارائه خدمات پایدار در مرکز سلامت کار از اقدامات اصلی می باشد

 به گزارش  روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت استان مرکزی و لرستان، گزارش عملکرد مرکز سلامت کار بهداشت و درمان پتروشیمی شازند به شرح ذیل می خوانیم

 

 بهداشت و درمان صنعت نفت مرکزی و لرستان توانسته طی بیش از چند سال همراهی با صنایع نفت تحت پوشش و اهتمام در راه تامین، حفظ و ارتقاء سلامت کارکنان الگویی مناسب برای سایر سازمانها متوالی سلامت در کشور باشد و در مباحثی مانند طرح پزشک خانواده، سلامت کار (خدمات طب صنعتی و بهداشتی)، تله مدیسین (پزشکی از راه دور)، و کنترل بیمای های مزمن غیرواگیر و ... مورد الگو برداری و بهینه کاوی قرار گیرد. این مرکز با جلب حمایت و مساعدت های مدیران محترم صنعت پتروشیمی، بهره گیری از خدمات پزشکان و پیراپزشکان و کارشناسان مجرب و دلسوز ، استفاده از آخرین تکنولوژی پیشرفته سبب رشد و بهبود باشد.

یکی از وظایف مهم بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه انجام کارهای پیشگیرانه است، خدمات پیشگیرانه سطح اول جلوگیری از بروز بیماری در طرح غربالگری انجام می شود. سطح دوم خدمات پیشگیرانه تشخیص به موقع بیماری ها است و سطح سه جلوگیری از عوارض قابل پیشگیری و بازتوانی نیز از اولویت های سازمان است.
انجام معاینات دوره ای شاغلین بخصوص واحدهای عملیاتی بصورت ادواری و منظم انجام می گیرد. که این معاینات شامل: بررسی وضعیت جسمانی و بررسی قلب و عروق و پوست و... اقدامات پاراکلینیکی ( اپتومتری، ادیومتری، اسپیرومتری، نوار قلب، آزمایشات خون، روان سنجی و ....) می باشد.
اهم برنامه های واحد سلامت کار که شامل برنامه های غربالگری و کنترل اختلالات سلامتی نظیر چاقی، دیابت، فشار خون، تشخیص و ثبت بیماری های شغلی و غیر شغلی، پیشگیری از مصرف دخانیات می باشد. با نگرش سلامت محور  به وضعیت سلامت کارکنان،  تلاش می شود که نیاز مدیران در حیطه  تصمیم گیری و بهره وری منابع انسانی مورد توجه قرار گیرد.

داشتن نیروهای متخصص و مجرب، دستگاههای پیشرفته ، اجرای دستورالعمل و استاندارد ها ، ارائه خدمات پایدار، شناسایی تقاضای مشتریان و  سابقه درخشان از جمله نقاط قوت مرکز سلامت کار مجتمع  در جلب رضایت مشتریان، تلاش در جهت همسو شدن با نیازها و انتظارات آنها و جلب اعتماد شرکت پتروشیمی است که باعث ایجاد مزیت رقابتی و رشد و توسعه پایدار در اجرای اهداف برنامه استراتژیک شده است.
یکی از مهمترین اهداف استراتژیک در سازمان کاهش هزینه ها و ارتقاء کیفیت خدمات می باشد.

مشتری مداری و جلب رضایت مشتری، شناسایی تقاضای مشتریان و تلاش در جهت همسو شدن با نیازها و انتظارات آنها و ارائه خدمات پایدار در مرکز سلامت کار از اقدامات اصلی می باشد.

 

معرفی مرکز سلامت کار مجتمع پتروشیمی

 

مرکز سلامت کار مجتمع پتروشیمی شازند کارهای درمان بیماران سرپائی، اورژانس و خدمات طب صنعتی شامل معاینات دوره ای ، بدواستخدام و بازگشت به کار را انجام می دهد. علاوه بر آن در این مرکز واحد رادیولوژی، آزمایشگاه، تغذیه، دندانپزشکی و اورژانس نیز وجود دارد.

این مرکز در 3 شیفت دائر می باشد.در شیفت صبح پزشک عمومی و متخصص طب کار، پرستار اورژانس، پرستار طب صنعتی، کارشناسان بهداشت حرفه ای، کارشناس آزمایشگاه، کارشناس رادیولوژی، کارشناس ادیومتری که آگاهی و تجربه لازم در زمینه اورژانس و طب صنعتی دارند، مشغول به کار می باشند.در شیفت های عصر و شب یک نفر پزشک،یک نفر پرستار به همراه دو نفر کارشناس فوریت های پزشکی حضور دارند.

 خدمات قابل ارائه در مرکز سلامت کار مجتمع پتروشیمی شازند

 

1

پزشک متخصص طب کار

9

اپتومتری

2

پزشک عمومی

10

بهداشت حرفه ای

3

داروخانه

11

طب صنعتی

4

آزمایشگاه

12

اسپیرومتری

5

اورژانس

13

بهداشت محیط

6

رادیولوژی

14

دندانپزشکی

7

تغذیه

 

 

8

ادیومتری



 

 

لیست فرآیندهای مرکز سلامت کار

 

الف- اورژانس:

بخش اورژانس سلامت کار پتروشیمی برای رسیدگی به بیمارانی که دچار حادثه شده و یا در مواردی که بیمار اورژانسی به آن مراجعه می کنند اختصاص دارد. وظیفه این بخش انجام اقدامات اولیه پزشکی برای  ثبیت وضعیت  بیمار ودر صورت لزوم اعزام و رساندن بیمار به بیمارستان (شازند یااراک) می باشد.کلیه اقدامات انجام شده دراین بخش توسط پرستار وپزشک صورت می گیرد. از دیگر اقدامات انجام شده دراین بخش انجام تزریقات، پانسمان، گرفتن نوار قلب، تجویز داروهای اورژانسی، اکسیژن ترابی و... نام برد.در زمان بروز حوادث ودرخواست آمبولانس در هر یک از واحدهای مجتمع، ضروری است  پرستار به همراه آمبولانس جهت انتقال مصدوم از داخل واحدها به درمانگاه مجتمع اعزام گردد. بدیهی است حمل مصدوم تا منطقه امن وجلوی درب آمبولانس به عهده سایر افراد مرتبط وآموزش دیده می باشد و پزشکیار نظارت برحمل صحیح را داشته و رهنمودهای لازم را ارائه می دهد.

ب - پزشک  عمومی:

معاینه بیمارتوسط پزشک: بیمار پس از ثبت  مشخصات در نرم افزار به پزشک عمومی مراجعه نمایند. پزشک پس از انجام معاینات لازم در صورت لزوم دارو های مورد نیاز را  درنرم افزار مربوطه ثبت و دارو بصورت سیستمی تحویل بیمار داده می شود.ادامه درمان بیمار:در صورتیکه پزشک معالج پس از معاینه بیمار،تشخیص به انجام آزمایش، رادیولوژی، سونوگرافی و سایرموارد برای ادامه درمان بیمار دهددر نسخه مربوطه نوشته وپس ازامضاء ومهر آنراتحویل می نماید.

پ- رادیولوژی :

در صورت تشخیص پزشک معالج به تصویر برداری از بیمار، پزشک در نسخه مربوطه نوع تصویربرداری وعضوی راکه باید از آن عکس گرفته شود نوشته، مهر وامضاءکرده تحویل بیمار می دهد. بیمار با مراجعه به رادیولوژی نسخه راتحویل مسئول رادیولوژی می نماید. مسئول رادیولوژی پس از دریافت نسخه اقدامات لازم را انجام داده و گرافی مورد نظر را تحویل بیمار می دهد.  در صورتیکه مراجعه کننده از طرف واحد طب صنعتی معرفی شده باشد ارائه برگ معرفی طب صنعتی طبق فرم کفایت می نماید.

ت - داروخانه :

بیمار پس از مراجعه به پزشک و ثبت داروهای مورد نیاز در نرم افزار به داروخانه مراجعه و داروی خود را دریافت می نماید. 

ث- فرایند طب صنعتی :

1- طب صنعتی :

طب صنعتی علمی است که به شناسایی، تشخیص زود هنگام ودرمان بیماریهای ناشی از کار و عوامل ایجاد کننده آنها می پردازد. اجرای موثر برنامه های معاینات شغلی نیازمند بررسی اولیه کارشناسی پیرامون محیط های کاری افراد و در اختیار گذاردن اطلاعات مورد نیاز پزشک صنعتی توسط مهندس بهداشت حرفه ای می باشد. پزشک صنعتی با توجه به اطلاعات یادشده، کار تخصصی خود را که همان معاینه بالینی و پاراکلینیکی بر اساس نوع کار و مواجهات شغلی می باشد، دقیق تر انجام داده  و نظر نهایی خود را صادر می نماید.

 

2- بهداشت حرفه ای:

 بهداشت حرفه ای مهارت شناسایی، ارزشیابی وکنترل عوامل زیان آور محیط کار را گویند.

تشکیل شناسنامه کارگاهی

تشکیل شناسنامه شغلی تهیه MSDS

شناسایی مکانهای فیزیکی

ثبت اطلاعات مکانهای فیزیکی، اطلاعات شغلی و شخصی پرسنل شاغل در نرم افزار

امتیازدهی پرسشنامه روانشناختی

انجام اپتومتری و در صورت نیاز ارجاع به کارشناس اپتومتری

شناسایی عوامل زیان آور فیزیکی، شیمیایی و ارگونومیکی و ..

شرکت در جلسات کمیته سلامت و ...

 

3_ پرستار طب صنعتی :

انجام فرایندهای پرستاری مانند: اسپیرومتری؛ کنترل BMI در معاینات استخدامی و معاینات دوره ای در مراکز سلامت کار می باشد. آموزش پرستاری به جمعیت شناخته شده بیمارن دیابتی؛فشار خون بالا؛ هیپیر لیپیدمی؛ وزن بالا و... شرکت در اجرای طرح های مبارزه با دخانیات و... شرکت در اجرای طرح های درمانی کشوری و...

 

4 - آزمایشگاه :

پس از مراجعه بیمار و ارائه نسخه پزشک به مسئول آزمایشگاه، کارشناس آزمایشگاه مطابق نسخه از بیمار نمونه گیری کرده و پس از جداسازی سرم نمونه ها، آنها را در ظرف coolbox قرارداده  و به آزمایشگاه مرکزی انتقال می دهد.   در صورتیکه مراجعه کننده از طرف طب صنعتی برای معاینات دوره ای معرفی شده باشد، ارائه برگ معرفی از طرف طب صنعتی کفایت می کند.

 

ج- تغذیه :

انجام کارهای مشاوره در خصوص کاهش و یا کنترل بیماری های مزمن غیر واگیر می باشد.

چ- بهداشت محیط و کنترل عفونت مرکز سلامت کار پتروشیمی شازند :

 

در راستای به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی و اقدامات موثر برای مهار و تحت کنترل در آوردن فعالیتهای مربوط به بهداشت محیط و کنترل عفونت در مرکز سلامت کار پتروشیمی شازند و جلوگیری از سرایت اثرات ناشی از این فعالیت ها به محیط زیست، این مرکز دستورالعمل بهداشت محیط و کنترل عفونت به شماره 39-ESP-005 را تهیه و اقدامات لازم را انجام می دهد. یکی از برجسته موارد در زمینه حفظ و ارتقاء شاخص سلامت افراد برخوردداری صحیح و آگاهانه با تکنولوژی جدید مدیریت پسماندهای عفونی و غیرعفونی است.  زباله های عفونی: شامل سرسوزن ها، نیدل ها، بانداژها، خون و مشتقات خونی می باشد.

 نحوه جمع آوری زباله های عفونی و زیان آور: کلیه سرسوزن ها و نیدل ها پس از استفاده در safty box قرار می گیرند و مابقی زباله های عفونی مانند بانداژها و .... در کیسه های که علامت "زباله های عفونی" در روی آن نوشته شده است، جمع آوری شده و طبق روش اجرایی مدیریت پسـماند 41-ESP-001  امحاء می شود.

 
مرکز سلامت پتروشیمی  4
مرکز سلامت پتروشیمی  3
مرکز سلامت پتروشیمی  1

۱۲ مهر ۱۴۰۲ ۱۰:۴۴
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت استان مرکزی و لرستان |
تعداد بازدید : ۱۷۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید