سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۵:۰۵

اخبار

مصاحبه با دکتر ریحانه کریمی سرپرست امور داروئی بهداشت و درمان صنعت نفت مرکزی و لرزستان

همزمان با گرامیداشت روز داروساز، مصاحبه ای با دکترریحانه کریمی سرپرست امور دارویی بهداشت و درمان مرکزی و لرستان انجام شد

به مناسبت فرارسیدن 5 شهریور ماه مصادف با زادروز محمد زکریای رازی و روز داروساز مصاحبه ای با دکتر ریحانه کریمی سرپرست امور دارویی انجام شد که در ادامه مشاهده خواهید کرد.

خودتان را معرفی کنید؟ریحانه کریمی هستم فارغ التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی همدان و مسئول امور داروئی بهداشت و درمان صنعت نفت مرکزی و لرستان می باشم.

معرفی مختصری از رشته داروسازی داشته باشید؟ رشته داروسازی جزء رشته های برتر رشته تجربی می باشد که مدت تحصیل آن 5 سال می باشد و شامل دو مرحله علوم پایه و دوره تخصصی می باشد. رشته داروسازی شامل دروس متنوع از رشته های پزشکی و شیمی می باشد و همچنین بعد از دوره عمومی می توان در یکی از رشته های بالینی – فارماسیوتیکس-فارماکوگنوزی-داروسازی هسته ای –اقتصاد داروئی –شیمی داروئی و... در مقطع PHD تحصیل کرد.

با توجه به تنوع فزاینده بیماری ها و بالطبع روند رو به افزایش داروها ، یک داروساز چگونه می تواند تسلط علمی خود را حفظ کند؟ با خواندن مقاله های به روز و شرکت در آخرین کنگره ها و سمینارها که به صورت پیوسته توسط انجمن داروسازان و مرکز آموزش مداوم برگزار می شود شرکت کنند.

بجز حضور در داروخانه چه فرصت های شغلی دیگری برای یک دکتر داروساز ایرانی وجود دارد؟کار در داروخانه یکی از فرصت های شغلی داروساز می باشد. داروسازان می توانند در صنعت و بیمارستان فعالیت داشته باشند. در صنعت در فرمولاسیون داروها و مواد آرایشی و بهداشتی کمک کنند شرکت های داروئی شامل شرکت پخش و شرکت واردات و صادرات می باشند. در بالینی هم می توانند کمک شایانی به پزشکان ارائه دهند با تنظیم دوره داروها و معرفی بهترین و مناسب ترین داروها جهت درمان بیماران.

داروهای ایرانی از نظر کارائی تا چه حد با داروهای مشابه خارجی برابری می کنند؟ داروهای ایرانی از لحاظ اثربخشی با داروهای مشابه خارجی متفاوت نیستند ولی از نظر عوارض جانبی ممکن است عوارض داروهای ایرانی به دلیل مواد جانبی که استفاده می شود بیشتر باشد.

چطور شد که رشته داروسازی را انتخاب کردید و با توجه به پیشینه ای که در رشته داروسازی دارید از خصوصیات بارز یک داروساز خوب برای مخاطبان جزئیاتی را بفرمائید؟ با توجه به علائقی که به رشته های شیمی و فرمولاسیون دارو و کار در محیط درمانی داشتم رشته داروسازی را انتخاب کردم. از خصوصیات بارز داروساز خوب بروز بودن او از لحاظ علمی می باشد و ارتباط قوی با بیمار و مشاوره داروئی بیماران در داروخانه یا بالین می باشد.

در پایان آرزوی موفقیت برای داروسازان در هر جایگاهی که هستند را دارم و امیدوارم رشته داروسازی به جایگاه اجتماعی که شایسته آن است برسد و همه داروسازان در محیط امن با رضایت کامل خدمت رسانی را انجام دهند.  

 

۷ شهریور ۱۴۰۲ ۰۹:۱۵
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت استان مرکزی و لرستان |
تعداد بازدید : ۱۷۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید