سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۵:۲۸

اخبار

مصاحبه با پرستار نمونه (آقای محمد حسین صفرپور ) در سال 1401

کار یک پزشک خوب موقعی بحد مطلوب می رسد که یک پرستار خوب و ورزیده مسئولیت بیمار او را بر عهده داشته باشد.

 

 باتشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید لطفا خودتان معرفی کنید.

با درود خدمت شما و تمامی همکاران عزیز و خدوم در جامعه پرستاری، بنده محمدحسین صفرپور فارغ التحصیل کارشناسی پرستاری از دانشگاه علوم پزشکی گیلان در شهررشت بوده واز سال 1388 درخدمت بهداشت ودرمان صنعت نفت مرکز ولرستان می باشم. درحال حاضر درکنار وظایف پرستاری به عنوان کارشناس اعتباربخشی مشغول اجرا وپیاده سازی استانداردهای اعتباربخشی درسطح مراکزدرمانی بهداشت ودرمان صنعت نفت مرکزی ولرستان  نیز هستم.

تعریف شما از پرستاری و شغل پرستاری چیست ؟

درخصوص تعریف پرستاری می توان گفت که پرستاری یعنی حفاظت، ارتقاء، و بهینه سازی سلامت و توانایی ها، پیشگیری از بیماری و آسیب، تسهیل بهبودی، کاهش درد و رنج از طریق تشخیص و درمان ، و حمایت در مراقبت از افراد، خانواده ها، گروه ها، جوامع، و مردم.دریک تعریف ساده تر پرستاری تلفیقی از علم و هنر است؛ هنر برقراری ارتباط با بیمار و علم رفع نیازهای او و پرستارکسی است که با کسب دانش و مهارت آکادمیک در نقش های مراقبتی، درمانی، حمایتی و پیشگیری مشغول انجام وظیفه به جامعه هدف می باشد.امروز ارزش پرستار خوب همطراز یک پزشک خوب قرار می گیرد. کار یک پزشک خوب موقعی بحد مطلوب می رسد که یک پرستار خوب و ورزیده مسئولیت بیمار او را بر عهده داشته باشد.

یک پرستار با چه چالش های مواجه هست ؟

یک پرستار با چالش های زیادی درشغل خود مواجه می باشد از جمله اینکه پرستاری شغلی فرسایشی است که به جسم و روان فرد آسیب می‌رساند. ساعات کاری طولانی متغیر، شب‌بیداری، دوری از خانواده و حجم کار زیاد ذهن و بدن شخص را فرسوده می‌کند.حقوق پرستاری نسبت به تنش‌های روحی و روانی که به فرد وارد می‌شود، بسیار کم است. اگرچه میزان کار پزشک و پرستار به یک اندازه است اما تفاوت فاحشی در میزان حقوق آن‌ها وجود دارد. پرستاری شغلی است که بیکاری ندارد، اما تعدادی از پرستاران به علت حقوق پایین این شغل در ایران به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند.نیروی پرستار با کمبود مواجه است، به همین دلیل پرستاران دوران کاری طولانی‌تری دارند.همچنین به علت کمبود نیروی پرستار، گاهی یک پرستار وظیفه دو نفر را انجام می‌دهد.توقع بالای بیماران از پرستاران از دیگر چالش‌های این شغل است به گونه ای که گاها شاهد بی‌احترامی هایی از سوی بیماران وهمراهانشان نسبت به خود وهمکارانمان هستیم.زمان‌هایی پیش می‌آید که پرستار قادر به هماهنگی بین زندگی شخصی و شغلش نیست. درنهایت مجبور می‌شود شغلش را به زندگی شخصی‌اش ترجیح دهد.نمونه بارز آن هم در زمان شیوع بیماری کوید 19 بود که پرستاران روزهای متمادی به دور ازخانواده و عزیزان خود مشغول مراقبت از بیماران بودند.

پرستاران همیشه در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری‌های مسری قرار دارند.بعنوان نمونه شیوع بیماری کرونا استرس و فشار اضافه‌ای بود که به کادر درمان و پرستاران وارد شد. ناشناخته بودن بیماری و ماهیت آن، بدحال شدن و فوت بیمارانی که به طور غیرمنتظره‌ای از دست رفتند، ترس از انتقال بیماری به اعضاء خانواده و همچنین ابتلا و شهادت جمع زیادی از همکاران در کل کشور از دیگر مواردی بود که بر استرس و اضطراب کادر درمان می‌افزود.

یکی از شیرین ترین خاطرات خود در طول دوران کاری چیست؟

از خاطرات خوبی که در طول دوران تحصیلی وکاری دارم، دو مورد آن برایم جالب تر هستند.

مورد اول به دوران دانشجویی و زمانی که در بخش جراحی بیمارستان پورسینای رشت مشغول کارورزی بودم برمی گردد. من مسئول مراقبت ازچند بیمار بودم که عمل جراحی یکی از آنها به علت نبودن گروه خونی O  منفی چند بار کنسل شده بود. اون موقع همراهان بیمار می بایست شخصی را که گروه خونی O منفی داشت به بانک خون مستقر دربیمارستان جهت اهداء خون می آوردند که همراهان بیمار من علی رغم تلاش زیاد موفق به این کار نشده بودند. طبعا بیمار و خانواده اش از این مسئله رنج می بردند. یادم هست وقتی به یکی از اعضاء خانواده بیمار گفتم من کسی را می شناسم که می تواند مشکل شما را حل کند، بنده خدا کلی خوشحال شد و گفت به نظرت  چقدر پول می گیره و اصلا حاضر میشه بیاد اینجا و خون اهدا بکنه. بهش گفتم تا چند دقیقه دیگه نتیجه رو به شما خواهم گفت. به بانک خون بیمارستان رفتم و به مسئول اونجا گفتم که یکی از بیماران من دربخش جراحی نیاز به خون از گروه O منفی داره و من می خوام که بهش خون اهدا بکنم. مسئول بانک خون جهت اطمینان گروه خونی من رو آزمایش کرد و وقتی متوجه شد که گروه خونی من O منفی است ، از من خون گرفت وموضوع رو به بخش اطلاع داد. به این ترتیب روزبعد کارعمل جراحی بیمار انجام شد. بیمار وخانواده اش از این کارمن خیلی خوشحال شده بودند و می خواستند که هرجور شده جبران کنند اما به آنها عرض کردم هرکسی جای من بود این کار را می کرد و بنده خوشحالی و رضایت شما را با چیز دیگری جایگزین نمی کنم.

مورد دوم زمانی بود که یک آقای جوان در حد 40 تا 45 ساله را با ایست کامل قلبی- تنفسی به اورژانس آوردند. از افراد خانواده کسی همراه ایشان نبود . اون طوری که بعدها گفته شد ایشان به دنبال شروع درد درناحیه قفسه سینه به یکی از مطب های سطح شهر مراجعه و پس از معاینه جهت گرفتن نوارقلب به بیمارستان ارجاع می شوند. پس از پیاده شدن از تاکسی، جلوی درب ورودی بیمارستان دچار ایست قلبی شده و با برانکارد وبا کمک مردم و پرسنل نگهبانی به اورژانس آورده شدند. یادمه که شیفت صبح بود وبه غیر ازمن دوست و همکار عزیزم آقای زندیفر هم شیفت بودند. به محض ورود بیمار و دیدن شرایط وی ، ایشان را به دستگاه دی سی شوک وصل کردیم که متوجه شدیم آسیستول هستند و تنفس هم ندارند. بلافاصله عملیات احیاء را شروع کردیم . عملیات احیاء حدود 40 دقیقه طول کشید . با اینکه همکاران دیگرهم به کمک ما آمده بودند اما همگی  خسته شده بودیم. خصوصا اینکه قفسه سینه  بیمار بعلت جوان بودن بسیار محکم بود واین موضوع انجام ماساژقلبی را دشوار می کرد. می خواستیم ختم عملیات احیاء را اعلام کنیم.اما جوان بودن بیمار وشنیدن صدای زجه همسر و دختر بیمار که دراین فاصله خودشان را به اورژانس رسانده بوده وبرای شفای بیمارشان دعا می کردند، ما را برآن داشت که تاچند دقیقه دیگر عملیات احیاء را ادامه دهیم. خوشبختانه بعداز چند دقیقه و بادریافت آخرین شوک قلب بیمار برگشت و بیمار به بخش ICU منتقل و پس از حدود یک هفته ازدستگاه ونتیلاتور جدا وسپس به CCU منتقل و ازآنجا ترخیص گردید. بیمار مذکوردرروزترخیص به همراه خانواده خود دراورژانس حاضر شد و از زحمات تیم احیاء تشکرکرد. نکته جالب وشیرین این ماجرا آن است که ایشان تا سال ها در سالروز احیاء قلبی خود، با گل وشیرینی و به همراه خانواده به بخش اورژانس مراجعه و اقدام به پخش شیرینی دربیمارستان می کردند.

شغل پرستاری با چه انگیزه ای انتخاب کرده اید؟

مهمترین انگیزه من برای انتخاب پرستاری، علاقه و امکان خدمت به مردم خصوصا نیازمندترین آنها بود. البته درهرشغلی می توان به مردم خدمت کرد ولی درپرستاری شما با افرادی سروکاردارید که خیلی ازموارد دستشان از همه جا کوتاه است و به جز خدا کس دیگری را ندارند که درآن شرایط بغرنج به آنها یاری برساند.

یک پرستار خوب چه ویژگی دارد و کدام ویزگی مهم تر است ؟

یک پرستارخوب و به عبارت بهتر پرستاری که بخواهد درکارش موفق باشد باید دارای چند ویژگی مهم باشد که به نظربنده مهمترین آنها داشتن تعهد ووجدان کاری ، اخلاق حرفه ای ، مهارت در برقرای ارتباط با بیمار وخانواده بیمار، برخورداری ازسطح علمی به روز و درسطح بالا و داشتن نظم وترتیب درانجام کارها است.

بعنوان پرستار عامل موثر در ا رتباط بیماران با پرستار چیست؟

برخورداری پرستاراز اخلاق خوب وحرفه ای وداشتن سطح علمی و تخصصی بالا  نقش موثری در ایجاد ارتباط مناسب وموثر بین پرستار با بیمار بازی میکند.

آیا رشته پرستاری را به دیگران توصیه میکنید؟

صد در صد. درشرایط فعلی و باتوجه به اینکه جمعیت کشورمان درحال حرکت به سمت سالخورگی است، روز به روز برنیازکشور به خدمات مراقبتی پرستاران افزوده می شود . درنتیجه بازارکار نیروهای پرستاری نسبت به سایر مشاغل از رونق بیشتری برخوردار بوده وامکان پیداکردن شغل چه درایران و چه درسایرکشورها نسبت به سایر گروه های شغلی بالاتراست.


پرستار نمونه 1402 2
پرستار نمونه 1402 1

۲۲ خرداد ۱۴۰۲ ۱۰:۰۶
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت استان مرکزی و لرستان |
تعداد بازدید : ۷۲۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید