سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۶:۲۷

اخبار

همایش پیاده روی بسوی سلامت در آستانه پنج ماهگی

مصاحبه ای با دکتر محمد باقری پزشک خانواده درمانگاه حضرت ولی عصر(عج) به بهانه پنج ماهگی همایش پیاده روی سلامت در خصوص اهداف واحد سلامت خانواده انجام شد.

در ابتدا  بفرمائید هدف از  برگزاری همایش پیاده روی چیست؟ 

دکتر باقری ضمن تشکر از همکاری مسئولین بهداشت و درمان در خصوص برگزاری این طرح هدف پیاده روی سلامت را ترویج فعالیت بدنی مناسب بویژه در بیماران مزمن و هدف از آموزش ارتقاء آگاهی جمعیت تحت پوشش با تاکید بر بیماران مزمن می باشد.

جرقه ذهنی استقرار این کار بر چه مبنایی بود ؟

 طی بررسی های انجام شده در ابتدای سال 1400، فعالیت بدنی بیماران مزمن بسیار کمتر از استاندارد بین المللی بود که این امر موجب برنامه ریزی و استقرار برنامه پیاده روی گردید. در برنامه ریزی انجام شده ارتقاء سطح روحی _روانی و افزایش آگاهی ها و سطح خودمراقبتی بیماران مزمن هم مدنظر قرار گرفت و منجر به استقرار برنامه پیاده روی به سوی سلامت، همراه با آموزش گردید.

در ادامه ایشان در مورد شیوه اجرای این برنامه تاکید کردند پیش از اجرای برنامه با استفاده از استاندارد پیاده روی AHA، برنامه پیاده روی 45 دقیقه ای طراحی گردید و در فضای آزاد محوطه درمانگاه حضرت ولی عصر (عج) فضاسازی مناسب همراه با خط کشی و مشخص سازی دو مسیر جداگانه برای فعالیت بدنی سبک و متوسط انجام شد، همچنین لیست بیماران مزمن که بر اساس نتیجه پرسشنامه PARQ گروه بندی شده بودند آماده گردید در هر برنامه هفتگی ابتدا نرمشهای گرم کردن توسط یکی از شرکت کنندگان آموزش دیده اراِئه میگردد و سپس توسط همیاران سلامت شرکت کنندگان در مسیرهای مرتبط با خود، به مسیر پیاده روی هدایت می شوند وپس از انجام پیاده روی به طول دو کیلومتر مجدداً جهت نرمشهای سرد کردن هدایت شده و بعد از انجام آن جلسه گروهی آموزشی ارائه میگردد، به طور معمول  این همایش در فضای آزاد برگزار می شود و در زمان سردی هوا یا بارندگی در سالن کنفرانس درمانگاه ارائه میگردد.

وی عناوین آموزشی را اینگونه بیان نمود، باشگاه پیاده روی شخصی، زندگی سالم، غذاهای فوق ستاره ای برای دیابت، پیش دیابت، بهداشت خواب، سازگاری با بیماری های مزمن، مدیریت استرس در دیابت، تعیین تیپ شخصیتی با استفاده از پرسشنامه بک، مدیریت علمی دیابت، الگوی تغذیه برای جمعیت و بیماران مزمن

پزشک خانواده سلامت در خصوص اینکه آیا در حاشیه برنامه خدمات دیگری هم ارائه گردید اظهار داشتند: امکان استفاده یا امانت کتاب از کتابخانه درمانگاه جهت شرکت کنندگان در کنارهمایش پیاده روی و آموزش نیز وجود دارد.

در خاتمه در مورد آمار شرکت کننده گان و ساعت حضور آنها سوال کردیم ایشان بیان نمودند، طی پنج ماه گذشته 16 جلسه پیاده روی و آموزش برگزار شد که طی آن 300 نفر ساعت پیاده روی و 400 نفر ساعت آموزش ارائه گردید.

پیاده روی بسوی سلامت در آستانه پنج ماهگی 4


پیاده روی بسوی سلامت در آستانه پنج ماهگی 1

 

۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ۰۹:۲۴
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت استان مرکزی و لرستان |
تعداد بازدید : ۱۵۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید