سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۵:۱۲

اخبار

روز شمار هفته ملی سرطان سال ۱۴۰۰

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اسامی روزهای هفته ملی مبارزه با سرطان (اول تا هفتم بهمن) را با شعار "سرطان قابل پیشگیری است، با خود مراقبتی و امید" اعلام کرد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: هفته ملی مبارزه با سرطان (cancer) از اول تا هفتم بهمن است و جمعه اول بهمن اولین روز این هفته به نام " پیشگیری از سرطان با شیوه زندگی و محیط سالم"، شنبه دوم بهمن "سرطان و اهمیت تشخیص زودهنگام آن"و یک‌شنبه سوم بهمن به نام "سرطان و بهبود کیفیت زندگی بیماران و خانواده ها" نامگذاری شده است.همچنین دوشنبه چهارم بهمن به نام "سرطان و جایگاه نهادهای دولتی و حاکمیتی"، سه‌شنبه پنجم بهمن به نام "سرطان و نقش زنان و خانواده در مدیریت آن"، چهارشنبه ششم بهمن به نام "سرطان و نقش سازمان های مردم نهاد و خیریه" و پنج‌شنبه هفتم بهمن به نام "مدیریت سرطان در کودکان و جوانان " نامگذاری شده است.

نتایج آخرین برآوردهای حاصل از «ثبت سرطان در جهان» آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان که سازمان بهداشت جهانی ارائه کرده است : سالانه ۵۶ میلیون مرگ در جهان رخ می دهد که از این تعداد ۳۸ میلیون، یعنی ۶۸ درصد آن مربوط به بیماری های غیر واگیر می باشد.مرگ های زودرس ناشی از بیماری های غیرواگیر که در واقع مرگ های زیر ۷۰ سال می باشد، ۱۶ میلیون مرگ در سال است که ۴ میلیون آن یعنی ۲۷ درصد موارد مرگ زودرس ناشی از سرطان می باشد.

تعداد موارد بروز سالیانه سرطان در سال ۲۰۱۲ میلادی، ۱۴ میلیون نفر بوده است که پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ میلادی به حدود ۲۵ میلیون نفر خواهد رسید. یعنی ظرف مدت کوتاهی بروز سرطان نزدیک به دو برابر خواهد شد.  موارد جدید ابتلا به سرطان را ۱۹.۳ میلیون نفر، میران مرگ را بیش از ۱۰ میلیون نفر، ابتلا به این بیماری را یک پنجم در مردان و یک پنجم در زنان نشان می‌دهد که از هر هشت مرد و هر ۱۱ زن، یک نفر بر اثر ابتلا به یکی از ۳۶ نوع سرطان جان خود را از دست می‌دهند.
مهمترین دلایل افزایش بروز سرطان در ایران و جهان، افزایش امید به زندگی و افزایش تعداد سالمندان، تغییر در شیوه زندگی مانند افزایش مصرف دخانیات، غذاهای چرب و پرکالری و کم تحرکی و عوامل محیطی است.

با توجه به روند افزایشی موارد ابتلا به سرطان، برنامه ریزی به منظور کنترل سرطان با محورهای پیشگیری، تشخیص زود هنگام، تشخیص و درمان صحیح و مراقبت های تسکینی ضروری به نظر می رسد.پویش ملی مبارزه با سرطان ، با هدف تلاش برای حفظ جان انسان ها از میلیون ها مرگ و میر قابل پیشگیری به واسطه بروز انوع سرطان و با شعار «سرطان قابل پیشگیری است، با خود مراقبتی و امید» اجرا خواهد شد.

 

۵ بهمن ۱۴۰۰ ۱۳:۲۷
تعداد بازدید : ۵۷۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید