سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۰۸:۱۱

اخبار

شرایط صنعت نفت مطلوب است

در گفت و گوی «مشعل» با مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در زمینه مقابله با ویروس کرونا مطرح شد:

سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با طراحی و تدوین بیش از 50 دستورعمل، تامین حداکثری وسایل حفاظت فردی، ایجاد سامانه جامع غربالگری، راه اندازی اورژانس خاکستری و اتخاذ تمهیدات ویژه برای بستری و پایش مستمر وضع جسمی مبتلایان به کووید 19 در مقابله با شیوع ویروس کرونا در سطح صنعت نفت اقدام های گسترده ای انجام داده است. این سازمان با در اختیار داشتن 9 بیمارستان، 35 پلی کلینیک تخصصی، 70 مرکز سلامت خانواده و 180 مرکز طب صنعتی و بهداشت مستقر در مناطق عملیاتی صنعت نفت، وظیفه مدیریت شرایط اضطراری اپیدمی کووید 19 را در جامعه شاغلان، بازنشستگان و خانواده های آنان در سطح کشور با جمعیت زیر پوشش حدود 500 هزار نفر به عهده دارد که باید جمعیت 500 هزار نفری مشتمل بر کارکنان قراردادی، پیمانکار و ساکنان بومی مناطق عملیاتی نفت را نیز به این میزان اضافه کرد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه «مشعل» گفت و گویی با دکتر حبیب اله سمیع، رئیس سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت انجام داده است که در ادامه می خوانید:

•    در ابتدا بفرمایید که سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت تاکنون برای مقابله با ویروس کرونا چه تمهیداتی در نظر گرفته است؟
از ابتدای شیوع ویروس کرونا در اواخر سال 1398 جلسات کمیته شرایط اضطرار تشکیل دادیم و ستاد فرماندهی صحنه را فعال کردیم و در اسفند ماه نیز جلسات کمیته اضطرار سطح سه را با شرکت های چهارگانه نفتی، بخصوص شرکت ملی نفت ایران و شرکت ملی گاز ایران داشتیم. ضمن آنکه جلسات مجزایی را همکاران واحد سلامت با واحدهای اچ اس ای برگزار کردند و جلساتی نیز با معاونت های دارو و درمان وزارت بهداشت و درمان کشور داشتیم.
از اسفند سال گذشته بیش از 50 دستورعمل تدوین کردیم که مبتنی بر دستورعمل های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور و سازمان بهداشت جهانی بود. این دستورعمل ها کاملا عملیاتی و کاربردی و متناسب با شرایط ویژه کار در صنعت نفت بخصوص در بخش عملیاتی تدوین شده است.
برای داخل فنس ها، جزایر، سر سکوها و مناطق مختلف عملیاتی، پروتکل هایی برای چگونگی ورود به این مناطق تدوین کرده ایم که بر اساس آن نحوه رفتار با فرد تب دار و مشکوک به علائم کووید 19 داخل فنس های عملیاتی بیان شده است.
این پروتکل ها به شرکت های چهارگانه وزارت نفت، بویژه در بخش های عملیاتی ابلاغ شد. توجه ویژه ما به منطقه عسلویه بود؛ زیرا با توجه به کارکنان اقماری و ترددهایی که در آن منطقه وجود داشت، تدابیری در کمیته شرایط اضطرار سطح سه، با حضور مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اندیشیده شد تا با تعطیل شدن کارهای پروژه ای و صرفا پرداختن به بخش تولید، تعداد پروازها و ترددها کاهش پیدا کند و دستورعمل هایی را وزیر نفت مبنی بر محدودیت تردد در منطقه عسلویه ابلاغ کردند، بخصوص از شهرهای قم، گیلان، رشت و...؛ زیرا در ابتدای شیوع بیماری این مناطق بشدت آلوده بودند که خوشبختانه با گذاشتن این محدودیت ها، نتایج بسیار خوبی در بخش های عملیاتی نفت به دست آوردیم.
•    سامانه پایش و غربالگری کرونا چگونه طراحی و راه اندازی شد؟
همسو با اقدامات پیشگیرانه، سامانه غربالگری، پایش و نظارت را طراحی کردیم که از سامانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور کامل تر و دقیق تر بوده و متناسب با شرایط کارکنان صنعت نفت طراحی شده است.
تمام همکاران شاغل رسمی، قراردادی، پیمانکاری و خانواده های آنها و بازنشستگان صنعت نفت و خانواده هایشان امکان ثبت نام در این سامانه را دارند. در این میان به کارکنان اقماری توجه ویژه ای داشتیم و برای آنها یک حالت اجبار گذاشتیم تا اگر کسی می خواهد به مناطق عسلویه و جزایر بیاید، قبل از ورود، فرم خوداظهاری را پر کند؛ به طوری که حدود 20 هزار نفر از کارکنان اقماری در این سامانه ثبت نام کردند.
پیگیری تلفنی به ما خیلی کمک کرد و توانستیم کارکنان اقماری را دقیق تر پوشش دهیم و اگر در کسی نشانه ای از تب  مشاهده کردیم، از ورود او به منطقه ممانعت شود. حدود 450 مورد مشکوک هم ممانعت از پرواز داشتیم.
•    لوازم حفاظت فردی و مواد ضدعفونی کننده را چگونه توزیع کردید؟
توزیع لوازم حفاظت فردی و مواد ضد عفونی کننده سطوح و دست را در بخش های عملیاتی نفت داشتیم و سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت کمک های ویژه ای در این زمینه داشت. با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مراکز تولید الکل هماهنگی هایی داشتیم تا بتوانیم مواد ضدعفونی کننده مورد نیاز واحدهای عملیاتی نفت را تامین کنیم. ضمن آنکه تولید ماسک و لوازم حفاظت فردی را نیز در دستور کار قرار دادیم.
•    آمار افراد مبتلا و فوتی ها در سطح صنعت نفت نسبت به کل کشور چگونه است؟
با اقدامات موثر پیشگیرانه، تعداد موارد فوتی در سطح عملیاتی نفت از تعداد انگشتان دست کمتر بود. بتازگی نیز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، استان ها را به سفید، زرد و نارنجی تقسیم بندی کرده که منطقه عسلویه و بوشهر، جزو مناطق سفید طبقه بندی شده اند و این موضوع نشان می دهد که تمام ترددها در مناطق عملیاتی نفت بخوبی کنترل شده و اشاعه و شدت بیماری در این مناطق نداشته ایم.
•    چه اقدامات پیشگیرانه دیگری از سوی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت صورت گرفته است؟
بیمارستان های صنعت نفت نیز آمادگی مقابله با ویروس کرونا را داشتند؛ چراکه نزدیک به یکهزار تخت بیمارستانی در 9 بیمارستان نفت کشور داریم که از این تعداد 150 تخت را برای بیماران کرونا در بخش هایی کاملا مجزا در نظر گرفته ایم و اکنون شاهد هستیم که امکان سرایت به سایر بخش های بستری به صفر رسیده است.
در بیمارستان نفت تهران، ساختمان بیماری های داخلی کاملا مجزاست؛ اما این ساختمان به مبتلایان به ویروس کرونا اختصاص پیدا کرده و 70 تخت را برای بیماران کرونایی در نظر گرفته که از این تعداد 60 تخت برای بخش های بستری زنان و مردان و 10 تخت نیز برای بخش آی سی یو است.
در دیگر بیمارستان های نفت نیز بخش های مجزایی را در قسمت بستری و اورژانس به نام اورژانس خاکستری با یک لاین کاملا مجزا داشتیم. ضمن آنکه 150 تخت بستری و 30 تخت آی سی یو را در کل مناطق مختلف برای کرونا در نظر گرفته ایم. از نظر تعداد تخت، چه در بخش بستری و چه بخش های ویژه و آی سی یو هیچ کمبودی برای مراجعه کنندگان نیازمند بستری نداشتیم.
در سایر مراکز بهداشتی و درمانی نیز خدمات ویژه ای برای کرونا در نظر گرفته شد و حدود 35 پلی کلینیک و 40 تا 50 مرکز بهداشت و درمان خانواده و 60 تا 70 مرکز سلامت خانواده و کار و در نهایت مراکز پزشکیاری، آمادگی کافی را برای پذیرش بیماران مشکوک، محتمل و مبتلا داشتند.
از دیگر اقدام‎های مناطق عملیاتی می توان به ایجاد فضای قرنطینه برای افراد مشکوک و مبتلا اشاره کرد. کارکنان مناطق عملیاتی در خوابگاه های مشترک و نزدیک به هم سکونت دارند و امکان انتقال بیماری از موارد مشکوک وجود داشت که با کمک اچ اس ای و مدیران عامل مناطق عملیاتی، فضایی به قرنطینه افراد مشکوک اختصاص یافت.
تامین دارو و تجهیزات پزشکی سرمایه ای و مصرفی، اقدام دیگری بود که سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت انجام داده است. در طول مدت اپیدمی  ویروس کرونا ، ابتدای اسفند تاکنون هیچ کمبودی به لحاظ دارو در سطح بیمارستان های صنعت نفت نداشتیم. همچنین در زمینه تجهیزات پزشکی و مصرفی که شامل ماسک های ساده، جراحی ،  N95 و گان، شیلد محافظ و لباس های ایزوله و یکسره ای که در بخش های ویژه استفاده می شود نیز کمبود نداشته ایم. در خصوص تجهیزات سرمایه ای نیز 6 ونتیلاتور برای سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت خریداری کردیم و برای دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز 20 ونتیلاتور خریداری و تحویل شده است.
بیمارستان مسجدسلیمان، بیمار کرونایی نداشت، از این رو نیروهای تخصصی این بیمارستان از جمله پزشک و پرستار به کمک کادر درمان بیمارستان های 22 بهمن و بیمارستان های دانشگاهی برای مداوای بیماران مبتلا به کرونا آمدند، ضمن اینکه سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، حدود 500 میلیون تومان در قالب کمک به تامین تجهیزات حفاظت فردی به بیمارستان 22 بهمن اختصاص داد.در زمینه پلی کلینیک های تخصصی نیز با راه اندازی اورژانس های مجزا توانستیم خدمات خوبی را، هم به مراجعه کنندگان خانواده صنعت نفت و هم به مراجعان تحت پوشش از جمعیت 500 هزار نفری صنعت نفت بدهیم.سامانه 1519 که سامانه پذیرش پلی کلینیک تخصصی است، از ابتدای شیوع ویروس کرونا تغییر کاربری داد و به سامانه پاسخگویی به بیماران کرونا تبدیل شد. پزشک و پرستار نیز در این مرکز حضور داشتند و از همه جای تهران و سطح کشور می توانستند تماس بگیرند و اطلاعات لازم را در ارتباط با این بیماری از همکاران کسب کنند.از دیگر اقدامات این سازمان می  توان به خرید 100 دستگاه تب سنج و بیش از 100 دستگاه کالسوسی متری اشاره کرد که در مبادی ورودی ساختمان های ستادی و عملیاتی تب سنجی کارکنان را انجام دادیم و اگر فردی مشکوک بود، به مراکز درمانی هدایت می شد.
•    از ابتدای شیوع ویروس کرونا چه تعداد مراجعه کننده در سطح صنعت نفت داشته اید؟
کل مراجعان سرپایی در طول این مدت تا 20 اردیبهشت 1399 حدود 453 هزار نفر بوده که از این تعداد حدود 27 هزار و 500 نفر علائم شبه آنفلوآنزا و مشکوک به کرونا داشتند. از این تعداد 12 هزار و 700 مورد مشکوک، محتمل و مبتلا بودند که نیاز به قرنطینه خانگی داشتند و تقریبا 200 تا 300 نفر پزشکیار آموزش دیده و پزشک داشتیم که تلفنی این افراد را پیگیری می کردند تا به طور متوسط حدود 14 روز قرنطینه باشند و بهبود کامل پیدا کنند.حدود 920 مورد بستری در بیمارستان های 9گانه سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت داشتیم که تقریبا یک سوم آنها در بیمارستان تهران، یک سوم در بیمارستان اهواز و یک سوم نیز در سایر بیمارستان ها بستری بوده اند. از حدود 920 مورد بستری، نزدیک به 266 نفر آنها بومی  بودند.خوشبختانه با اینکه تعداد قابل توجهی از پزشکان و پرستاران ما در جریان خدمت به بیماران، به کرونا مبتلا شدند، هیچ مورد فوتی در کادر پزشکی و پیرا پزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت نداشتیم که نشاندهنده تلاش همکاران ما در رعایت نکات حفاظت فردی است.
•    در زمینه بخش PCR بیمارستان نفت تهران توضیح دهید؟
در بیمارستان نفت تهران به دنبال راه اندازی بخش PCR هستیم و اکنون کارهای اجرایی آن انجام می شود و تجهیزات مورد نیاز آن نیز در حال خریداری است. در آینده نزدیک این بخش را که وظیفه تست تشخیصی دقیق و قطعی کرونا را به عهده دارد، در این بیمارستان خواهیم داشت. در مرحله بعد نیز این کار را برای بیمارستان های اهواز و بوشهر انجام خواهیم داد.همچنین در نظر داریم دستگاه اتوماتیک تولید ماسک را خریداری کنیم و مجوزهای لازم در این زمینه گرفته شده تا در بهداشت و درمان صنعت نفت تهران مستقر شود و بتوانیم ماسک مورد نیاز بخش های بیمارستانی و درمانی و بخش های عملیاتی را تامین کنیم. این دستگاه تولید داخل است و کیفیت مناسبی دارد و در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.
•    آیا بومیان مناطق می توانستند از خدمات بهداشت و درمان صنعت نفت در زمینه کرونا استفاده کنند؟
بیمارستان های ماهشهر و آبادان به عنوان بیمارستان معین کرونا بودند که در کنار خدمت رسانی به جامعه صنعت نفت، وظیفه داشتند بومیان را نیز پوشش دهند؛ اما در سایر مناطق به میزان کمتر این کار را انجام دادیم. بیمارستان صنعت نفت در منطقه جم و خارک، تنها متولیان درمانی هستند که بخش قابل توجهی از مراجعان آنها را بومیان تشکیل می دهند.متاسفانه در روزهای جاری شاهد افزایش روز افزون موارد ابتلا در خوزستان و شهر اهواز هستیم و تعداد ابتلا و بستری و در شهر اهواز در حال افزایش است، امیدواریم این اپیدمی  زودتر در شهر اهواز کنترل شود و بتوانیم مانند سایر شهرهای کشور شرایط مطلوبی داشته باشیم.
•    چه تمهیداتی برای سکوهای نفتی اندیشیده شده است؟
از 50 دستورعملی که برای مقابله با ویروس کرونا تدوین شده، تعدادی از آن مرتبط با کارکنانی است که سر سکوهای نفت فعالیت می کنند. بر اساس این دستورعمل ها شرایط ویژه و سختگیرانه ای برای ورود کارکنان به سکوها داشته ایم، بجز تب سنجی باید معاینه اولیه از سوی پزشک انجام می شد تا سلامت آنها تایید شود و بعد سر سکو بروند. ممکن بود فرد در آن لحظه سالم و در دوره نهفتگی بیماری باشد و چند روز بعد نمایان شود که برای این دسته از افراد سر سکوها فضاهایی برای قرنطینه در نظر گرفته شده است.
•    علاوه بر مواردی که اشاره شد، چه برنامه های دیگری برای امسال در دستور کار دارید؟
با توجه به اینکه قابل پیش بینی نیست که این ویروس چه زمانی فروکش می کند، یکسری از برنامه های سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت به این ویروس معطوف شده است. پیش بینی ها این است که ویروس کرونا فعلا از بین نمی رود و با ما خواهد بود و به صورت محدود و میزان کم و ممکن است با تعداد کم موارد ابتلا این بیماری در سطح کشور وجود داشته باشد تا به فصل پاییز برسیم.برخی بیولوژیست ها می گویند ممکن است در فصل پاییز همزمان با آنفلوآنزای H1N1 ، شیوع جدیدی از این بیماری را داشته باشیم.از این رو باید هم در زمینه حفاظت فردی و هم اتخاذ تمهیداتی لازم در بخش عملیاتی از آمادگی لازم برخوردار باشیم و در بخش های درمانی و بیمارستانی راهکارهای لازم به لحاظ تجهیزات پزشکی و امکانات رادیولوژی و تصویربرداری برای مقابله با این بیماری اندیشیده شود. این پیش بینی ها شده و در حال انجام است و این اطمینان خاطر را به همکاران در بخش های ستادی و عملیاتی، خانواده های آنها و بازنشستگان می دهیم که سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت آمادگی دارد تا در سال جدید امکانات کافی را در اختیار بیماران احتمالی قرار دهد.
10 دستگاه آمبولانس را نیز وارد ناوگان آمبولانسی صنعت نفت کشور کرده ایم تا بتوانیم سرویس دهی مناسب تری برای بیماران کرونایی داشته باشیم.در سال 1398 در زمینه نوسازی ناوگان تجهیزات پزشکی سازمان اقداماتی انجام شده که در سال 1399 ادامه می یابد تا بتوانیم یکپارچگی و تجهیزات نو و به روز را بخصوص در بیمارستان های سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت داشته باشیم و با کیفیت بالاتر و بهره وری بیشتر به مراجعان خدمات ارائه کنیم.
در خصوص تامین دارو و تجهیزات مصرفی نیز باید گفت که در سال گذشته حدود 153 میلیارد تومان دارو خریداری کردیم که با خرید متمرکزی که سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت طی چند سال گذشته انجام داده و با تلاش  همکاران تدارکات دارویی، حدود 8 میلیارد و 300 میلیون تومان تخفیف ویژه و جایزه کالایی داشتیم و در کل پرداختی ما 146 میلیارد تومان بود. این تخفیف کالایی از شرکت های پخش دارو است که به سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت داده اند.
قصد داریم بسیاری از تجهیزات مصرفی را که سال گذشته خریداری کردیم، امسال به صورت متمرکز بخریم تا از این طریق هم با حجم بالا خرید کنیم، هم ذخیره مناسب داشته باشیم و هم خرید خود را با قیمت مناسب انجام دهیم، مانند دستکش، گاز و بان، سرنگ و مواد ضدعفونی کننده بیمارستانی.
•    چه اقداماتی در زمینه منابع انسانی داشته اید؟
حدود 400 پزشک عمومی  داشتیم که گاهی اوقات حضور 180 تا 300 ساعت در سازمان حضور داشتند؛ اما قرارداد آنها پرکیس بود و هیچ پوشش بیمه ای نداشتند. خوشبختانه با اقداماتی که از سوی هیات مدیره در سال گذشته صورت گرفت و مجوزهایی که از سوی معاون وزیر نفت در توسعه مدیریت و سرمایه انسانی؛ مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مدیر توسعه منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران صادر شد، توانستیم این گروه را در قالب پیمانکاری بیاوریم.
این قرارداد چند حسن دارد؛ نخست اینکه می توانند از تمام مزایای پیمانکاری استفاده کنند و پوشش بیمه ای داشته باشند. وزیر نفت نیز اسفند سال گذشته پوشش بیمه تکمیلی کارکنان پیمانکاری را ابلاغ کردند که شامل این گروه نیز خواهد شد. ضمن آنکه می توانند از سایر مزایای تامین اجتماعی که شامل حق سنوات، عیدی، پاداش، مرخصی های سالانه و ... است نیز بهره مند شوند. فقط گروه پزشکان متخصص را در قالب پرکیس خواهیم داشت.
پرداخت 4 شرکت اصلی به سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت نیز از وضعیت سرانه ای، به صورت وضعیت تغییر می کند. با این روش مناطق باید به دنبال بهره وری بالاتر و پر کردن ظرفیت های خالی باشند و برای جذب مراجعان بیشتر، باید رضایتمندی آنها را به دست آورند. این روش، فرصتی را برای سازمان ایجاد می کند تا بتوانیم رضایتمندی بیشتر را برای همکارانمان فراهم کنیم تا انتخاب اولشان بهداشت و درمان صنعت نفت باشد. در زمینه درمان غیرمستقیم نیز قرار است متولی این امر صندوق بازنشستگی صنعت نفت باشد.
•    سخن پایانی.
در مقایسه با آمارهای کشوری در شرایط مطلوب تری قرار داریم و این نشاندهنده آن است که تمامی  همکاران صنعت نفت و خانواده های آنها با ما همکاری خوبی داشته اند. توصیه می کنم همه به سایت غربالگری و پایش کرونای سازمان بهداشت درمان صنعت نفت به نشانی nocorona.ir مراجعه و ثبت نام کنند و به سوالات پاسخ دهند و اگر جزو موارد مشکوک، محتمل و مبتلا باشند، بلافاصله کارشناسان ما با آنها تماس گرفته و توصیه های لازم را ارائه خواهند کرد.تاکنون حدود 100 هزار نفر در سایت ثبت نام کرده اند و انتظارمان بیش از این است. ثبت نام را برای کارکنان اقماری ها اجبار کرده ایم؛ اما استقبال از سوی بازنشستگان کم بوده و تقاضا داریم بازنشستگان و خانواده های آنها به سایت مراجعه و ثبت نام کنند.

۲۱ خرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۴۵
تعداد بازدید : ۳۶,۴۸۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید