سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۲۲:۰۰

اخبار

هفته اول آبان، هفته آشنایی با بیماری هپاتیت

طبق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی حدود ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان حامل ویروس هپاتیت B هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت استان مرکزی ولرستان،پنج ویروس اصلی هپاتیت (A,B,C,D,E) وجود دارد. این ویروس‌ها به‌علت بیماری و مرگ‌و‌میری که سبب می‌شوند و نیز پتانسیل شیوع و همه‌گیری که دارند، بسیار نگران‌کننده هستند، به خصوص انواع B و C که موجب بروز بیماری مزمن در میلیون ها نفر شده و اصلی ترین علت سیروز و سرطان کبد هستند.روز ملی اطلاع رسانی درباره بیماری هپاتیت اول آبان بوده و هفته اول آبان، هفته آشنایی با بیماری هپاتیت نام گذاری شده است.
 
طبق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی حدود ۴۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان حامل ویروس هپاتیت B هستند.بر اساس آمار ۹۵% بیماران مبتلا به هپاتیت از بیماری خود اطلاع ندارند. هر ساله ۶ تا ۱۰ میلیون نفر به تعداد مبتلایان به هپاتیت در جهان افزوده می شود و حدود ۶۸۶ هزار نفر جان خود را در اثر ابتلاء به هپاتیت B از دست می دهند .

هپاتیت A :معمولا با نوشیدن یا خوردن چیزی که به ویروس هپاتیت آلوده است، به وجود می آید. این نوع هپاتیت نسبت به انواع دیگر هپاتیت خطر کمتری دارد. و بیشتر مواقع خودش به مرور درمان می شود و کبد را دچار تورم طولانی مدت نخواهد کرد.با اینحال ۲۰ درصد افرادی که به این نوع هپاتیت مبتلا می شوند، مجبورند در بیمارستان بستری شوند. برای پیشگیری از این نوع هپاتیت می توان واکسن زد.
 
هپاتیت B:این نوع هپاتیت به روش های تماس جنسی، استفاده از سرنگ مشترک میان معتادان به مواد مخدر ایجاد میشود. ویروس این نوع هپاتیت می تواند از مادر به نوزاد، هنگام تولد و یا حتی زمان جنینی، منتقل شود. بیشتر بزرگسالان مبتلا، درمان می شوند اما برخی از آنها به صورت حامل باقی می مانند.
 
هپاتیت C:راه انتقال این نوع هپاتیت، تماس با خون یا سرنگ های آلوده و همچنین سوزن های آلوده هنگام خالکوبی است.
 
هپاتیت D:این هپاتیت در افرادی که مبتلا به هپاتیت B هستند، رخ می دهد و وضعیت بیماری آنها را بدتر می کند. این هپاتیت هم از مادر به نوزاد و هم از راه ارتباط جنسی منتقل می شود.
 
هپاتیت E:این نوع هپاتیت بیشتر در آسیا، مکزیک، هند و آفریقا رخ می دهد.راه ابتلای آن مانند نوع A است.

 

 

۳ آبان ۱۴۰۱ ۰۹:۳۷
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت استان مرکزی ولرستان |
تعداد بازدید : ۲۴۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید