سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۰۸

اخبار

قابل توجه بیماران خاص که می خواهند روزه بگیرند

بیماران مزمنی که روزه می گیرند در طول روز پایش های ضروری مثل اندازه گیری فشار و قند خون را انجام دهند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت استان مرکزی و لرستان؛ مسئول دارویی این مرکز ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات در ماه مبارک رمضان به اشاره به توصیه هایی در خصوص تغذیه و مصرف دارو بالاخص در بیماران خاص گفت : پیروی از یک برنامه‌ غذایی صحیح در ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا هم بتوان، عادات غذایی غلط را اصلاح کرد و هم ازبرکات معنوی این ماه بهره برد،هر ساله با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان ، برای افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری دارو مصرف می کنند، همواره این سوال مطرح می شود که نحوه صحیح  مصرف داروها در زمان روزه داری چگونه باید باشد و آیا قطع مصرف دارو و یا جابجایی زمان مصرف دارو به زمان های قبل از سحر یا بعد از افطار کار درستی میباشد؟

وی افزود: هرگونه تغییر در مصرف داروها اعم از قطع و یا تغییر دوز باید حتما با مشورت داروساز و یا پزشک معالج باشد و در صورت صلاحدید پزشک معالج می تواند با تعغییر دوز یا نوع دارو، تعداد مصرف دارو را به یک یا دو بار در روز تغییر دهد.

وی یادآور شد: در بارداری،شیردهی و بیماریهای مزمن به خصوص در سالمندان مانند دیابت، فشارخون، اختلالات غده تیروئید پیش از اقدام به روزه داری می بایست با پزشک معالج خود مشورت کند و بیماران مزمنی که روزه می گیرند در طول روز پایش های ضروری مثل اندازه گیری فشار و قند خون را انجام دهند.

ایشان خاطرنشان کرد: تصمیم گیری در مبتلایان به دیابت برای روزه داری بسته به سن، بیماری های زمینه ای، نوع دیابت و سابقه هیپوگلیسمی متفاوت میباشد . در دیابت نوع یک به علت نقص در ترشح گلوکاگن و نوروپاتی اتونومیک و نقص در پاسخ آدرنالین، موجب تشدید افت قند خون شده فلذا توصیه می شود روزه نگیرند.

وی در پایان افزود: طبق اعلام مراجع عظام، تزریق واکسن به دلیل اهمیت توجه به سلامت و ایمنی در برابر بیماری کرونا، روزه را باطل نمی کند ، همچنین ایشان تاکید کرد: استفاده خودسرانه داروهای ضدبارداری جهت قطع خونریزی دوران قاعدگی عوارض جدی دارد که با کاهش مایعات بدن تشدید می شود، لذا میبایست صرفا تحت نظر داروساز و یا پزشک معالج مصرف شود.

۱۶ فروردین ۱۴۰۱ ۱۱:۴۸
روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت استان مرکزی ولرستان |
تعداد بازدید : ۳۰۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید