سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۱۶:۲۴
 

اخبار

به همت امور زنان شرکت نفت مناطق مرکزی ایران برگزار شد: کارگاه آموزشی سرطان‌های شایع زنان

کارگاه آموزشی سرطان‌های شایع زنان به همت امور زنان شرکت نفت مناطق مرکزی ایران صبح روز یکشنبه ۲۳ تیر ماه با تدریس شیدا سجادی، مسئول مامایی و بهداشت خانواده سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت برای زنان شاغل در این شرکت برگزار شد.

سجادی در این کارگاه ضمن اشاره به اهمیت خودآزمایی پستان‌ها، گفت: این معاینه برای هر زن و در هر سنی قابل اجراست. وی گفت: از آنجایی‌که ۸۵ درصد توده‌های پستانی طی معاینه توسط خود فرد پیدا می‌شوند ولی باید به این نکته توجه کرد که این روش کاملاً دقیق نبوده و ممکن است برخی از توده‌ها به دلیل اندازه کوچک قابل لمس نباشند به همین دلیل معاینه ماهانه توسط فرد نمی‌تواند جایگزین معاینه بالینی توسط پزشک یا ماموگرافی شود. سجادی افزود: در واقع این معاینه فقط در فاصله بین مراجعات پزشکی، بیمار را محافظت می‌کند پس معاینات منظم در فواصل ۱۲-۶ ماه توسط فرد دوره دیده و ماموگرافی باید حتماً همراه با خودآزمایی پستان انجام گیرد. وی در ادامه جلسه نحوه خودآزمایی پستان را آموزش داد.
سپس به عوامل خطرزا و افزایش‌دهنده ریسک ابتلا به سرطان پستان اشاره کرده و گفت: کسی علت دقیق این سرطان را نمی‌داند و نمی‌توان توضیح داد چرا زنی به این سرطان مبتلا می‌شود و زن دیگری نمی‌شود اما می‌دانیم ضربه خوردن، کبود شدن یا لمس پستان باعث بروز سرطان پستان نمی‌شود.
شیدا سجادی از چاقی، سابقه خانوادگی، تابش اشعه یونیزان، تغییرات در ژن، پرتودرمانی قفسه سینه، اضطراب و... به عنوان عوامل افزایش‌دهنده ریسک ابتلا به این سرطان نام برد.

۲۳ تیر ۱۳۹۸ ۱۵:۱۲
تعداد بازدید : ۱,۲۳۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید